Svar: Malke ud, amning og flaske
8. november 2011
Alder:
2 mdr.
Kære Mum
Små børn skal have mælk og det skal de have enten via amning eller via flaske. Du kan godt malke ud og give din datter din mælk på flaske og hvis du kan mærke, at du har brug for dette - brug for at andre kan give hende mad, men der er lidt ting du skal tage med i dine overvejelser :)
Det er sådan at din mælkeproduktion afhænger af hvor hyppigt du ammer, så jo mere du giver flaske, jo mere vil din mælkeproduktion nedsættes og jo større sandsynlighed vil der være for at amningen stopper.
Det er også sådan at du godt kan malke ud og ved hjælp af en brystpumpe opretholde en vis mængde mælk, men på sigt vil du ikke kunne sikre mælk nok til din datter via udmalkning. Hun er den bedste til at stimulere og for at opretholde hendes behov for mælk, bør hun selv komme til brystet.
Så er det også sådan, at det at spise af en flaske er betydeligt lettere end at spise af et bryst. Det betyder at hun ikke skal arbejde så meget ved flasken, som hun skal ved brystet, mælken flyder lettere til hende af flasken. Det gør at nogle børn foretrækker flasken fremfor brystet, fordi det er let og dermed stopper amningen.
Sutteteknikken er også forskellig og nogle børn mestrer fint at spise af både bryst og flaske, andre børn bliver forvirrede af det.
Når alt dette er sagt, så vil jeg også sige til dig, at hvis du allerede nu føler at du har behov for at komme ud, gå i byen osv. så lyder det som et reelt behov at lære din datter at tage imod en flaske. Det er nemlig sådan, at hun skal have modermælk eller modermælkserstatning til hun er 1 år og hvis du ved, at du ikke vil amme så længe eller ved at det er vigtigt for dig, at hun tager imod en flaske, så skal du ikke vente for længe med at introducere flasken for hende. Hvis hun når at blive flere måneder gammel, så er der stor sandsynlighed for at hun vil vælge den ægte vare og dermed afvise flasken - og så har du et problem, når du vil i byen og hun skal passes.
Så i forhold til at du gerne vil have frihed til at gå i byen, lade hende passe osv. så er det en god idé at introducere en flaske - og det er rigtig godt, hvis du vil malke ud og give hende din mælk af flasken, når hun ikke er ældre. Men hvis du gerne vil amme i lang tid og være sikker på at kunne dette, så skal du være opmærksom på, hvor hyppigt du giver flaske, fordi det vil kunne påvirke din amning, nedsætte din mælkeproduktion og gøre at hun foretrækker flasken frem for brystet :)
Jeg kan jo ikke sige hvordan det går hos jer, nogle gange går det super og barnet veksler fint mellem bryst og flaske og det fungerer bare så godt for både mor og barn. Men jeg kan ikke give dig nogen garantier :)
Med hensyn til udmalkning, så bør du følge disse retningslinjer:
1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og skolder dem mellem hvert brug.
4) Udmalket mælk køles ned under koldt vand og der påføres datomærkning.
5) Mælken fryses ned med det samme eller
6) Mælk som er udmalket inden for samme døgn fryses samlet. Det er dog vigtigt at mælken er nedkølet hver for sig og er opbevaret i køleskab inden de hældes sammen.
Når mælken skal tøes op, tager du plastikflasken og stiller den i en skål/kande med varmt vand og giver den med det samme. Alternativt tøes mælken op i køleskabeller optøes i mikrobølgeovn. Mælken skal varmes op til mellem 36-37 grader før den gives til barnet og opvarmet mælk kan ikke gemmes.
Mælken kan pga fedtindholdet godt se anderledes ud, men har du fulgt ovenstående retningslinjer er mælken fin og barnet kan roligt spise den.
Holdbarhed for ny udmalket mælk:
3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, dvs. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er optøet ved hjælp af varme, skal bruges med det samme
Optøet mælk må ikke fryses igen
Rester af opvarmet mælk skal altid kasseres.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske