Svar: Amning og flaske - 6 mdr.
24. oktober 2011
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det er vigtigt, men også svært at finde balancen mellem at give skemad nok og også give mælk nok - men det er vigtigt at din dreng får begge dele.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen drikke mellem 800-1000ml mælk i døgnet og ved siden af dette skal de så spise skemad og dække deres væskebehov, af den mængde vand, de kan drikke af en kop.
Hvis barnet ikke kan ammes, vil det være nødvendigt at give flaske, fordi det er den eneste måde, barnet kan indtage mælk nok, netop fordi behovet for mælk stadig er så stort som det er. De fleste børn vil i 9 måneders alderen trives med 3 amninger eller flasker i døgnet, svarende til mellem 500-600ml mælk og derudover vil de kunne spise ost, sovs, en portion tykmælk eller lignende, som også er med til at dække deres behov for mælk. Men flaske eller bryst er stadig nødvendigt.
Det anbefales at man ammer eller giver flaske til barnet er 1 år og når man starter med at amme, så er man derfor et eller andet sted, nødt til at indstille sig på at man skal amme rigtig længe .. Hvis man på forhånd ved, at barnet skal passes eller at man ikke ønsker at amme til barnet er et år, så er det ret vigtigt at lære barnet at acceptere en flaske og man kan ofte være nødt til at give barnet flaske dagligt.
Jeres dreng er 6 måneder nu, han har accepteret flasken før, men har ikke fået den dagligt og for ham er den derfor ikke kendt og tryg. Smagen af mme er anderledes, måden han skal sutte på flasken er meget anderledes end måden han dier af brystet og han er så bevidst nu, at han naturligt foretrækker den ægte vare - og det kan man jo et eller andet sted ikke fortænke ham i ... Det betyder dog, at det kan være rigtig svært at få ham til at acceptere flasken nu, men I må naturligvis gerne prøve.
Det kan nogle gange hjælpe at malke ud og give din mælk i flasken, så er smagen noget han kender og så er det kun sutteteknikken han skal finde ud af.
Det kan også nogle gange hjælpe at prøve forskellige typer af erstatning, fordi han mådke bedre kan lide noget end noget andet. De smager meget forskelligt og nogle gange kan man være nødt til at søde erstatningen lidt - du kan komme 1 tsk sukker i 100ml erstatning, for at se om han så bedre kan lide smagen. Modermælk er ofte mere sødt i smagen end mme er. Sukkeret skal naturligvis trappes ud igen!
Nogle gange kan man prøve med vand, for at se om det er smagen eller teknikken der er problemet.
Det kan hjælpe at far giver og at mor ikke er der, så amningen ikke er en mulighed. Eller lade en bedsteforældre eller anden forsøge sig.
Det kan nogle gange hjælpe at du starter med at amme, lirker brystet ud og erstatter med flasken og han så vil acceptere det.
Det kan hjælpe at prøve, når han ikke er helt vågen, f.eks. meget tidligt om morgenen eller sen aften, hvor han måske vil acceptere flasken og spise mere eller mindre i søvne, hvis den stikkes i munden på ham.
Det kan hjælpe at prøve med en ny flaske, en anden type flaskesut, evt. en elastisk flaskesut - det laver blandt andet pigeon ...
Og hvis det så ikke lykkes, så må du amme ham og den aften, hvor I så skal i byen, må du overveje om du vil komme hjem og amme og tage af sted igen eller om han kan drikke lidt mme eller vand af en kop. Han vil jo godt, med den alder han har, kunne spise skemad og vil derfor ikke gå sulten i seng ... og så må du så amme ham, når du atter er hjemme, så hans tørst, mælk og væskebehov stadig bliver dækket :)
Ernæringsmæssigt har han ikke længere brug for mælk midt nat, men bør stadig ammes sen aften og tidlig morgen. At sove igennem i denne alder, betyder at han kan sove 5-6 timer uden mælk. Det må du gerne arbejde på, - det kan godt give bedre indtag af mælk i dagtimerne.
Derudover er det vigtigt at du sørger for at der er ro omkring jer om dagen, netop så han ikke bliver forstyrret og lader sig nøjes med mindre, end han reelt har behov for og så må du vurdere om han skal øges lidt i skemad, så han får mere på en ske - det er bare stadig vigtigt at han også tager imod brystet :) Nogle børn må nøjes med ¾ dl skemad og bryst, andre børn kan sagtens spise 1 ½ dl skemad og vil stadig gerne have brystet inden de så skal sove. Det er en god idé at have en rytme, hvor han får skemad, når han vågner og mælk inden han skal sove, netop for at give plads til begge dele :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske