Svar: Plads til amning

1. oktober 2011

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Det er vigtigt, når du begynder at indføre lidt mellemmåltider til din dreng, at du sørger for at holde mængden af skemad nede. Det er meget små mængder han skal have og det er vigtigt, at hans hovedindtag stadig er mælk.

Lige nu lyder det som om at din dreng får lidt for store mængder skemad og derfor ikke drikker nok ved brystet om dagen og hvis han ikke fyldes tilstrækkeligt op med mælk i dagtimerne, så vil han naturligt søge brystet om natten. Det er nødvendigt for at få dækket hans behov for mælk/væske.

Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvor store mængder skemad din dreng spiser, men det vil være meget fint, hvis han får f.eks. 3/4 dl. havregrød om morgen, og et par skefulde frugtmos som mellemmåltid og derefter bliver ammet og puttet til lur. Det samme gælder til de øvrige måltider - det er bedre at han spiser 3/4 dl grøntsagsmos, drikker vand af kop og derefter ammes, end at han spiser 1-1½ dl skemad og så ikke drikker nok ved brystet.

Din dreng har altså brug for små hyppige skemåltider og derudover brug for mere mælk og plads i maven til mælken. Det er vigtigt at du samtidig sørger for at der er lidt tid mellem at han tilbydes skemad og at han ammes. Han skal have sin tørst slukket af vand af kop sammen med skemaden og amningen skal indgå som en del af hans putteritual. Det vil sige at hvis han f.eks. får frokost kl 11.30-12, så ammes han kl ca 13 før ...

Annonce

... han så puttes til middagslur. Om aftenen får han aftensmad kl 18 og ammes kl 19.30 - så på den måde går der tid mellem skemåltider og tilbuddet om amning, netop for at give plads til begge dele. Jvf. også den plan jeg tidligere har sendt dig :)

Hvis du oplever at du trods nedsættelse af skemad, ikke kan få din dreng til at die nok ved brystet om dagen, så kan det være en god idé at fjerne mellemmåltiderne og prioritere at amme i stedet - netop for at sikre hans mælkebehov. Som sagt er mælk hans hovedindtag, hvilket betyder at han stadig skal drikke mere mælk end han spiser skemad ...

Hvis du gerne vil blive ved med at amme, så er der ingen grund til at introducere en flaske. Det lyder som om at I begge er glade for amning og så er der ingen grund til at ændre på dette, så skal du blive ved med at amme :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis du gerne vil at andre skal kunne passe ham og du har et ønske om at stoppe amning i løbet af et par måneder, så er situationen en helt anden og det kan være en idé at introducere en flaske. Det er dog slet ikke sikkert, at han vil tage imod en flaske med den alder han har og det kan blive rigtig svært at få ham til at tage imod.

Har du et ønske om at give flaske, må du naturligvis gerne forsøge det. Men det er ikke noget du skal - det er en mulighed du har, men trives I med amning, så kan du roligt blive ved med at amme :)

Fortsat held og lykke. Fortsat god weekend! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder