Svar: Utrøsteligt spædbarn hver aften

20. september 2011

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære lille frustrerede familie

Tillykke med den lille pige og velkommen til - tak for jeres brev :)

Det tager tid at etablere en amning og komme ind i en rytme. I begyndelse vil der dannes ekstra mælk og der vi også være en irritation af brystvævet som gør, at brysterne i starten føles meget spændte. Efter ca 3 uger, så begynder amningen at være lidt mere etableret og mælken har der tilpasset sig barnets behov. Det betyder at spændingen i brystet ofte føles mindre og at man som mor derfor kan blive i tvivl om, hvorvidt man har mælk nok.

Tegn på at barnet trives med amning er:

Det er vigtigt at du kan mærke at du har mælk. Brysterne skal føles tunge og når din datter har spist hos dig, skal de virke mere bløde og eftergivelige. Det er helt normalt, hvis du kan mærke at mælkemængden er størst først på dagen og mindre om aftenen.

Når din datter spiser hos dig, kan du høre og se at hun spiser med en god rytme. I begyndelsen spiser hun hurtigt, men stille og roligt mere rytmisk og du kan høre at hun synker mælken. Du kan også se mælk i mundvigene på hende, både når hun spiser og når hun slipper. Hun virker mæt, glad og tilfreds når hun slipper og ofte vil hun i forbindelse med amning falde veltilpas i søvn.

Hun vil melde sig selv til måltiderne og du lægger hende til brystet, når hun har lyst. En gang imellem dier hun kortvarigt og tager kun toppen for at slukke sin tørst, men de fleste gange vil hun die i længere tid, hvor du fornemmer at hun spiser et egentligt måltid. Du skal regne med at amme mindst 6 gange i døgnet (hovedmåltider), gerne mere, hvis hun viser behov for det.

Du kan også se at hendes mave fungerer godt. Afføringen er grødet, gul og kommer fortsat hyppigt. Hun må ikke have svært ved at komme af med afføringen. Hun tisser mindst 6 gange i døgnet (svarende til det du ammer) og urinen er klar. Tit tisser hun måske lige, når hun får bleen af ...

Og så er det naturligvis vigtigt at hun tager godt på og tommelfingerreglen lyder at din datter skal tage mindst 200g på om ugen, meget gerne mere. Hvis hun tager 450 gram på om ugen, så får hun masser af mad og det kan også være derfor at hun bliver grædende og urolig.

Når hun slipper, tager fat, slipper igen - så kan det skyldes to ting - enten at hun har svært ved at få sat nedløbsrefleksen igang og derfor bliver irriteret på brystet fordi hun synes mælken er for langsom om at løbe til. Eller det kan skyldes, at det går for hurtigt og hun slipper, fordi der er så meget mælk, at hun har svært ved at holde vakuum om brystet og die.

Hvis hun irriteres over at nedløbsrefleksen ikke går hurtigt nok, så kan du hjælpe den lidt på vej. Du kan prøve at stimulere dine bryster lidt før du lægger til, så lidt af arbejdet bliver gjort for hende :) Det er også vigtigt at du slapper af - hvis du sidder og spænder og tænker at hun bliver ked af det, så "lukker du af for mælken" ...

Annonce

... så den ikke kan løbe og nedløbsrefleksen bliver yderligere forsinket. Det er derfor en rigtig god idé at du trækker vejret dybt, prøver at slappe af, tæller til ti og tænker på at mælken skal løbe så nedløbsrefleksen starter i løbet af 30 sekunder og ikke først efter 3 minutter :) Det kan også nogle gange hjælpe at drikke lidt vand imens :)

Man kan også få en næsespray som kan hjælpe på nedløbsrefleksen, hvis det er problemet, det skal ordineres af egen læge.

Hvis hun irriteres over at mælken løber for hurtigt, så kan hun også hjælpes ved at du malker lidt ud i begyndelsen og lige får fjernet det første tryk og så vil mælken derefter løbe lidt mere roligt. Det kan også være at dit bryst er spændt, så hun har svært ved at få rigtig fat og det kan være en rigtig god idé at du prøver at lægge hende til i en anden stilling. Nogle gange kan det hjælpe at ligge ned og amme, hvor hun ligger mave mod mave med dig. Det at amme hende liggende i din seng, kan også være en måde hvorpå du kan få hende til at falde i søvn i forbindelse med amning. Liggende helt tæt med dig i sengen, vil hun kunne overgive sig roligt til søvnen :) Og ja - hun må gerne blive ammet i søvn med den alder hun har! :)

Det kan også være en rigtig god idé at amme hende i tvillingestillingen eller det der også hedder indianerstilling, hvor hun ligger med kroppen ud under din arm. Det kan hjælpe hende til at få fat omkring brystet på en anden måde og dermed arbejde anderledes med brystet. Derudover aflaster det din brystvorte og det er også vigtigt for mælkedannelsen, at du bruger forskellige ammestillinger.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og hvis du har masser af mælk og hun fortsat tager så godt på, så kunne det være en god idé at du forsøger at introducere en sut. Det er vigtigt at sutten først gives når hun har været ved brystet. Det vil sige, når du er sikker på at hun ikke mangler mad, men stadig virker til at have behov for at sutte. Sutten kan hjælpe hende med at finde ro og har samtidig den effekt, at den sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper mælken (og evt. luft) igennem systemet. Så sutten kan være med til at hun får lidt mere ro i maven.

Det er vigtigt at hun får mælk i forbindelse med at hun puttes. Start med at amme hende, giv hende så sutten, svøb hende, stå ved hende, lul hende til ro - lad hende gerne falde i søvn i din favn lige nu - det er helt okay og flyt hende så derefter til liften eller hvor hun nu sover.

Hun kan ikke være vågen i ret lang tid af gangen - det længste vil være ca 2 timer og ofte vil hun måske kun være vågen i 45 minutter, så er hun træt igen og skal atter sove en lur. Det er vigtigt at hun ikke bliver for overtræt i løbet af dagen og at I søger for at hun får masser af ro omkring sig i dagtimerne.

Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre - flere ting kan spille ind på jeres datters gråd, men her er lidt at arbejde videre med ...

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor