Utrøsteligt spædbarn hver aften

20. september 2011

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Utrøsteligt spædbarn hver aften

Kære Helen

Så er min mand og jeg ved at være desperate - så vi vil meget gerne høre, om du har et godt råd til os.

Vi har en fin lille pige på 3 uger, men hun har lige siden fødslen været meget urolig og skreget meget næsten hver aften/nat. De første 10 dage var det primært mellem 22 og 04, mens det nu er mellem 20 og 24.

I starten tænkte jeg, at hun ikke fik nok mælk og derfor var så ulykkelig. Men i den første uge havde hun taget 450 g på og jeg tror stadig, hun tager godt på. Hun vejede 3 kg ved fødslen.

Nu er jeg omvendt i tvivl om problemet er, at hun får for meget mælk og ondt i maven. I den "ulykkelige" periode begynder hun at blive frustreret, når hun har ligget lidt ved brystet. Slipper, skriger, tager ved igen, slipper osv. Andre gange ammer jeg hende ret roligt og når hun så har spist og evt næsten sover, stikker hun pludselig i et hyl. ...

Annonce

...

Når hun skriger prøver vi selvfølgelig alt muligt for at få hende til at falde til ro, men i sidste ende lykkes det næsten altid først, når jeg ammer hende igen (eller igen-igen), måske allerede efter 1 time. Når jeg selv mærker/klemmer på brystet, virker det som om der stadig er mælk at få. Mine brystvorter bliver i øvrigt ofte lidt ømme efter sådan en tur.

Ca. hver anden dag har det resulteret i at hun kaster hele sin lille mavesæks indhold op igen.

Jeg ammer hende 8-10 gange i døgnet, hun tisser nogenlunde tilsvarende og har gul afføring en gang i døgnet.

Jeg har også overvejet om skrigeturene skyldes at hun bliver overtræt, men jeg synes det er super svært at "putte" hende, for hun starter jo helt oppe i det røde felt, når hun er blevet ammet.

Håber, du har et bud på, hvad vi kan prøve.

De bedste hilsner
fra en frustreret lille familie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig