Brev:
Utrøsteligt spædbarn hver aften
20. september 2011
Alder:
0 mdr.
Utrøsteligt spædbarn hver aften
Kære Helen
Så er min mand og jeg ved at være desperate - så vi vil meget gerne høre, om du har et godt råd til os.
Vi har en fin lille pige på 3 uger, men hun har lige siden fødslen været meget urolig og skreget meget næsten hver aften/nat. De første 10 dage var det primært mellem 22 og 04, mens det nu er mellem 20 og 24.
I starten tænkte jeg, at hun ikke fik nok mælk og derfor var så ulykkelig. Men i den første uge havde hun taget 450 g på og jeg tror stadig, hun tager godt på. Hun vejede 3 kg ved fødslen.
Nu er jeg omvendt i tvivl om problemet er, at hun får for meget mælk og ondt i maven. I den "ulykkelige" periode begynder hun at blive frustreret, når hun har ligget lidt ved brystet. Slipper, skriger, tager ved igen, slipper osv. Andre gange ammer jeg hende ret roligt og når hun så har spist og evt næsten sover, stikker hun pludselig i et hyl. ...
...
Når hun skriger prøver vi selvfølgelig alt muligt for at få hende til at falde til ro, men i sidste ende lykkes det næsten altid først, når jeg ammer hende igen (eller igen-igen), måske allerede efter 1 time. Når jeg selv mærker/klemmer på brystet, virker det som om der stadig er mælk at få. Mine brystvorter bliver i øvrigt ofte lidt ømme efter sådan en tur.
Ca. hver anden dag har det resulteret i at hun kaster hele sin lille mavesæks indhold op igen.
Jeg ammer hende 8-10 gange i døgnet, hun tisser nogenlunde tilsvarende og har gul afføring en gang i døgnet.
Jeg har også overvejet om skrigeturene skyldes at hun bliver overtræt, men jeg synes det er super svært at "putte" hende, for hun starter jo helt oppe i det røde felt, når hun er blevet ammet.
Håber, du har et bud på, hvad vi kan prøve.
De bedste hilsner
fra en frustreret lille familie