Svar: Arbejde og amning

15. september 2011

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mette

Tillykke med den lille dreng, tak for dit brev og velkommen til :)

I princippet kan du gøre begge dele - tage din dreng med på arbejde og lade ham blive hjemme. Og når man lige hører, jeres planer, så lyder det umiddelbart rigtig godt, hvis du kunne tage ham med på arbejde, så I ikke var mere adskilt end højst nødvendigt og det vil også være rigtig godt, i forhold til din amning - men jeg er faktisk ikke sikker på, at det er det bedste. For det handler ikke kun om at I skal være sammen, men også om under hvilke former, det vil foregå og det lyder faktisk som om at det ville være bedre for jeres dreng at være hjemme.

Hvis han passes hjemme af en barnepige, som er god, nærværende, omsorgsfuld, kærlig osv. så han er i trygge og gode hænder, så vil han naturligt have det godt. Hjemme vil han kunne sove, når han har behov for det - vil kunne ligge i sin vogn, sove inde, sove ude. Han vil også kunne ligge på et tæppe, lege, blive stimuleret, tumlet med osv. og det vil være rigtig godt for ham, for det vil være på hans præmisser og ud fra hans behov.

På arbejdet, lyder det som om at han skal bæres en del rundt, trilles på parkeringspladsen, bæres i bæreselen osv. og han vil derfor alligevel ikke være sammen med dig - kun sporadisk og når han skal spise og ellers vil det handle mere om at "få tiden til at gå" inden I kan tage hjem sammen igen. Det lyder således ikke til at være på hans præmisser, det lyder ikke til at være hans egentlige behov, som prioriteres her. Hvis der nu var en pasningsordning, hvor der var køkken, store madrasser på gulvet, borde, legetøj osv. hvor barnepigen kunne passe ham og du så kunne gå ned og amme ham - så var det noget andet. Men sådan er det jo ikke og derfor tænker jeg, at det vil være meget mere roligt for ham, hvis han kan være hjemme i de trygge rammer.

Det vil være en rigtig god idé at du malker ud så han kan få din mælk på flaske. Både fordi det anbefales at han får modermælk så lang tid som muligt, men også fordi jeg ikke ved, hvordan drikkevandet er hvor I bor. Han kan naturligvis godt få flaske, men det er vigtigt at han så får flaskevand, som I sandsynligvis også selv drikker og hygiejnen skal naturligvis være i orden. Det lyder dog som om at I bor under meget gode forhold, så sandsynligvis er der slet ikke problemer med at give flaske og netop flasken vil være en fordel, når situationen nu er som den er.

Det lyder praktisk, hvis han kan lære at tage en flaske og når han allerede skal passes når han er 14 uger gammel, så synes jeg faktisk du skal prøve at introducere den stille og roligt allerede nu - du kan stadig malke ud og give ham din mælk i flaske, men mere så du sikrer dig, at han kan finde ud af begge dele. Barnepigen skal nok også "køres i stilling" i løbet af de næste par uger, så de to lærer hinanden godt at kende, så hun ved hvordan du plejer at gøre og så de to og også du selv er fuldstændig trygge ved situationen.

Du kan være godt at malke ud imens du er på arbejde, fordi du derved viser din krop at der stadig er behov for mælk. Din mælk dannes efter det udbud der er, så hvis du malker ud, vil kroppen naturligt gå ud fra, at der er et behov. Hvis du ikke malker ud, vil mængden nedsættes. Det at du malker ud de dage, hvor du er på arbejde, vil betyde, at du kan lægge til på samme tidspunkt de dage, hvor du er hjemme.

Det vil være sådan, at jo længere tid der går mellem dine amninger, jo mindre mælk vil du producere. Jo hyppigere du ammer, jo mere mælk kommer der og det betyder at der ikke skal gå 5 timer mellem amningerne ret mange gange, før mælkeproduktionen nedsættes.

Det er også sådan, at jo mere flaske man giver og jo tidligere man starter med at give flaske, jo større sandsynlighed er der for at amningen stopper. Det nedsætter mælkemængden på sigt, at barnet indtager mælk af flaske og man kan ikke med en brystpumpe eller med håndudmalkning stimulere brystet ligeså godt som et barn kan. Derudover så er det meget lettere for barnet at få mælk ud af flasken end det er at ...

Annonce

... spise af et bryst og jo yngre barnet er, jo større sandsynlighed er der for, at barnet fortrækker den lette løsning og dermed begynder at afvise brystet, fordi det er lettere at spise af flaske - og dermed overtager flasken igen mere og mere, mælkeproduktionen nedsættes og amningen stopper. Det er en risiko som man skal tage med i sine overvejelser og være klar over er til stede.

Det kan altså tale for, at du tager ham med og ammer ham - så det er meget en opvejning af, hvordan du ser tiden, hvor han skal passes nu og hvordan du ser fremtiden - og hans og dine behov ...

Han har brug for 1/6 af sin vægt i døgnet og det betyder at hvis han vejer f.eks. 6 kg, så er hans døgnbehov 1000ml mælk. Hvis dette fordeles på 6-8 måltider, så vil han naturligt skulle have et sted mellem 125-170ml hvert måltid. Det er her vigtigt at beregne lidt ekstra, da der let kan gå noget til spilde eller han kan være mere sulten end man lige tror ... :)

Nogle kvinder har let ved at malke ud med hånden og foretrækker dette og det er og kan ofte være ligeså effektivt, som at malke ud med en brystpumpe. Andre foretrækker brystpumpen og man kan her få forskellige modeller. Hvis det er en almindelig håndpumpe, så kan det fungere, hvis man ikke skal malke særlig meget. Det vil sige, hvis det er en gang imellem og ikke dagligt. Vil man malke ud dagligt, så vil jeg normalt anbefale en elektrisk pumpe, fordi den er mere effektiv og er man hjemme og skal man malke meget, så kan det være en god idé at leje en, fordi dem man lejer er noget større og mere effektive end dem man kan købe ...

Jeg synes du i første omgang skal prøve at se om du kan håndudmalke, om det kan fungere for dig og hvis ikke, så kan du forsøge med en håndpumpe og kan så overveje om det skal være en "lille elektrisk" ... Du skal også overveje om du vil malke ud på arbejde eller vil malke ud hjemme, du kan gøre begge dele ...

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan i DK købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og skolder dem mellem hvert brug.
4) Udmalket mælk køles ned under koldt vand og der påføres datomærkning.
5) Mælken fryses ned med det samme eller
6) Mælk som er udmalket inden for samme døgn fryses samlet. Det er dog vigtigt at mælken er nedkølet hver for sig og er opbevaret i køleskab inden de hældes sammen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Når mælken skal tøes op, tager du plastikflasken og stiller den i en skål/kande med varmt vand og giver den med det samme. Alternativt tøes mælken op i køleskab eller optøes i mikrobølgeovn. Mælken skal varmes op til mellem 36-37 grader før den gives til barnet og opvarmet mælk kan ikke gemmes.

Mælken kan pga fedtindholdet godt se anderledes ud, men har du fulgt ovenstående retningslinier er mælken fin og barnet kan roligt spise den.

Straks efter udmalkningen hældes mælken i en engangssutteflaske, der lukkes og mærkes med dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser. Drejer det sig om kort tid - f.eks. når du bevæger dig fra arbejde og til hjem, vil du godt kunne medbringe den nedkølede mælk i en køletaske med frostelementer så den kontant holdes kølig = under 5 grader.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er optøet ved hjælp af varme, skal bruges med det samme
Optøet mælk må ikke fryses igen
Rester af opvarmet mælk skal altid kasseres.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre - og at du hermed hjælpes til en beslutning om hvad der er bedst for jer :)

Rigtig meget held og lykke fortsat! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder