Svar: Amning og tungmetaller?
6. september 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Lea
Vi er i Danmark meget opmærksomme på, at der kan overføres giftstoffer via modermælk til barnet. Og det er noget, som sundhedsstyrelsen stadig undersøger og noget der forskes i. Stadig lyder anbefalingen dog, at kvinder bør amme deres børn i 6 måneder og supplere skemaden med amning til barnet er 12 måneder gammelt.
Alle er enige om at indholdet af miljøgifte i modermælk er bekymrende og derfor er der også en samlet gruppe af eksperter - blandt andet WHO, American Association of Pediatrics og Sundhedsstyrelsen, som hele tiden vurderer den forskning der laves på området. Indtil videre fastholdes, at de sundhedsmæssige fordele der er ved amning langt opvejer de ulemper, der kan være ved overførsel af giftstoffer.
Det anbefales dog at man som gravid og ammende helt forsøger at undgå hormonforstyrrende stoffer og forskellige kemikalier. Det betyder at man bør bruge cremer, salver, make-up, vaskepulver osv. der er svane- eller blomstermærket og således uden skadelige stoffer. At man nedsætter sit forbrug af parfume og andre allergifremkaldende stoffer, at man ikke farver hår, ikke maler børneværelse eller andre ting. Vi skal altså generelt blive bedre til at vælge den miljøvenlige sæbe, shampoo osv. både for os selv og for vores børn.
Så anbefalingen går altså på, at du bør amme, men at du i din hverdag generelt skal forsøge at nedsætte brugen af forskellige kemikalier og hormonforstyrrende stoffer.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske