Svar: Projekt af-amning

30. august 2011

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Trine

De fleste børn vil i 9 måneders alderen have brug for 3 amninger i døgnet og i 10 måneders alderen kan så sættes ned til 2 amninger ...

For en del børn fungerer det bedst, hvis de to-tre amninger ligger aften og sen aften og tidlig morgen - og det således er amningerne om dagen der forsvinder først. Men nogle gange, er det rigtig godt, at amme inden middagsluren og så amme om aftenen og sen aften i stedet og det kunne faktisk godt være en løsning hos jer.

Jeg tænker altså at Bastian skal ammes inden putning om aftenen som nu, men at du også godt kan prøve at amme ham sen aften inden du selv går i seng. Han bliver fyldt lidt ekstra op med mælk og får den mor han søger - i hvert fald skal han så ikke efterfølgende mangle dig helt så mange timer. Og efter amning sen aften, er det fint at far så tager over, beroliger og betrygger, som han faktisk lyder til at gøre rigtig godt.

Det er naturligvis vigtigt at I sørger for at Bastian får den mængde mælk, væske og mad han har behov for i løbet af dagen, og får han det, så er det rigtig fint at lade far tage over og give vand om natten i stedet, hvis han virker til at have lidt behov for det. Ellers er fars nærhed og varm, omsorg, tryghed, beroligelse osv. rigtig god - far kan jo i princippet det samme som mor, men kan af gode grunde bare ikke amme :)

Så måske vil det fungere bedst for jer alle, hvis du ammer aften og sen aften og far derefter tager over + ammer inden middagsluren og så bibeholder netop aften og sen aften amningen, når han bliver ældre og erstatter dagsamningen med lidt mælk af en kop, sammen med lidt banan eller lignende.

Jeg kan godt forstå at du gerne vil fuldstændig væk fra amningerne om natten - men det er svært fordi han for det første har den alder han har (separationsfase), men også fordi du jo naturligt også selv er træt og mangler overskud aften og nat. Det er helt naturligt netop at lægge mere til der, fordi det er praktisk og du har selv brug for din søvn - og så pludselig bliver det for meget. Det er lettere at komme væk fra amningerne om dagen og lige nu ammer du faktisk for meget om dagen - og det vil være rigtig godt at han lærer at sove formiddagslur uden ...

Annonce

... at blive ammet, ligesom eftermiddagsamningen trappes ud - i stedet skal han her have mellemmåltider tilbudt.

Hvis du generelt kan få skruet ned for amningerne også om dagen, så vil du naturligt ofte også få lettere ved at få ham til at undvære om natten. Han skal altså generelt lære at undvære brystet - og de nye ritualer skal så overføres til hele døgnet, så han hele døgnet igennem lærer at finde ro på en ny måde. Dag og nat hænger sammen og derfor er det faktisk lidt vigtigt at du kommer væk fra så hyppig dagamning - også selvom det er hyggeligt :)

En plan for dagen ser således ud:

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden amning

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg suppleres med kogte grøntsager, kogte pasta, stykker af frikadelle, kartoffelbåd, ½ hårdkogt æg eller lignende. Og suppleres også gerne med grøntsagsmos (evt. fra glas), så du er sikker på at han bliver mæt nok. Vand af kop.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, vand af kop. Skal ikke længere ammes om eftermiddagen

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller) osv. Retter med hakket kød, sovs, grøntsager, kartofler, ris, pasta - der skal være moset mad og mad i stykker, vand af kop.

Suppleres med en godnatgrød som en del af putteritualet og ammes herefter og puttes så til natten ca kl 20

Sen aften 24: Ammes evt. og herefter tager far over og beroliger og betrygger resten af natten.

Hvis I skønner at han kan nøjes med og vil trives rigtig godt med amning inden middagslur og så amning om aftenen inden putning, så er det fint så gør I naturligvis sådan.

Og så er det helt okay at far tager over, hvis Bastian spiser som ovenfor beskrevet, så er hans behov rigtig godt dækket og far lyder til at have stor omsorg og tålmodighed - så ja på den måde skal I naturligt blive ved :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.