Svar: Projekt af-amning
30. august 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Trine
De fleste børn vil i 9 måneders alderen have brug for 3 amninger i døgnet og i 10 måneders alderen kan så sættes ned til 2 amninger ...
For en del børn fungerer det bedst, hvis de to-tre amninger ligger aften og sen aften og tidlig morgen - og det således er amningerne om dagen der forsvinder først. Men nogle gange, er det rigtig godt, at amme inden middagsluren og så amme om aftenen og sen aften i stedet og det kunne faktisk godt være en løsning hos jer.
Jeg tænker altså at Bastian skal ammes inden putning om aftenen som nu, men at du også godt kan prøve at amme ham sen aften inden du selv går i seng. Han bliver fyldt lidt ekstra op med mælk og får den mor han søger - i hvert fald skal han så ikke efterfølgende mangle dig helt så mange timer. Og efter amning sen aften, er det fint at far så tager over, beroliger og betrygger, som han faktisk lyder til at gøre rigtig godt.
Det er naturligvis vigtigt at I sørger for at Bastian får den mængde mælk, væske og mad han har behov for i løbet af dagen, og får han det, så er det rigtig fint at lade far tage over og give vand om natten i stedet, hvis han virker til at have lidt behov for det. Ellers er fars nærhed og varm, omsorg, tryghed, beroligelse osv. rigtig god - far kan jo i princippet det samme som mor, men kan af gode grunde bare ikke amme :)
Så måske vil det fungere bedst for jer alle, hvis du ammer aften og sen aften og far derefter tager over + ammer inden middagsluren og så bibeholder netop aften og sen aften amningen, når han bliver ældre og erstatter dagsamningen med lidt mælk af en kop, sammen med lidt banan eller lignende.
Jeg kan godt forstå at du gerne vil fuldstændig væk fra amningerne om natten - men det er svært fordi han for det første har den alder han har (separationsfase), men også fordi du jo naturligt også selv er træt og mangler overskud aften og nat. Det er helt naturligt netop at lægge mere til der, fordi det er praktisk og du har selv brug for din søvn - og så pludselig bliver det for meget. Det er lettere at komme væk fra amningerne om dagen og lige nu ammer du faktisk for meget om dagen - og det vil være rigtig godt at han lærer at sove formiddagslur uden at blive ammet, ligesom eftermiddagsamningen trappes ud - i stedet skal han her have mellemmåltider tilbudt.
Hvis du generelt kan få skruet ned for amningerne også om dagen, så vil du naturligt ofte også få lettere ved at få ham til at undvære om natten. Han skal altså generelt lære at undvære brystet - og de nye ritualer skal så overføres til hele døgnet, så han hele døgnet igennem lærer at finde ro på en ny måde. Dag og nat hænger sammen og derfor er det faktisk lidt vigtigt at du kommer væk fra så hyppig dagamning - også selvom det er hyggeligt :)
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg suppleres med kogte grøntsager, kogte pasta, stykker af frikadelle, kartoffelbåd, ½ hårdkogt æg eller lignende. Og suppleres også gerne med grøntsagsmos (evt. fra glas), så du er sikker på at han bliver mæt nok. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, vand af kop. Skal ikke længere ammes om eftermiddagen
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller) osv. Retter med hakket kød, sovs, grøntsager, kartofler, ris, pasta - der skal være moset mad og mad i stykker, vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød som en del af putteritualet og ammes herefter og puttes så til natten ca kl 20
Sen aften 24: Ammes evt. og herefter tager far over og beroliger og betrygger resten af natten.
Hvis I skønner at han kan nøjes med og vil trives rigtig godt med amning inden middagslur og så amning om aftenen inden putning, så er det fint så gør I naturligvis sådan.
Og så er det helt okay at far tager over, hvis Bastian spiser som ovenfor beskrevet, så er hans behov rigtig godt dækket og far lyder til at have stor omsorg og tålmodighed - så ja på den måde skal I naturligt blive ved :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske