Projekt af-amning

30. august 2011

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Projekt af-amning

Kære Helen,

Jeg skriver til dig da jeg mangler lidt sparring på vores sov-godt projekt herhjemme.

Lillebror Bastian er nu snart 9 måneder. Vi har det godt herhjemme og har efterhånden alle sammen fundet en dejlig rytme med familieforøgelsen. Dog har nætterne og Bastians søvn voldet problemer, der nu har vokset os over hovedet.

Bastian har igennem en alt for lang periode, haft mange mange opvågninger om natten. Med din fantastiske søvnbog i hånden, har jeg forsøgt mig frem efter alle kunstens regler. Trin 1 var at få ham til at falde i søvn i egen seng og ikke i min armhule med brystet i munden. Jeg lagde ham inden han faldt helt i søvn med klud og bamse, samme la-la-lu nynnen, vågelampe osv. BONUS! Han gled selv ind i søvnen, tryg og tilfreds. Det gav fred om aftenen og han begyndte at sove mere end de ellers 45 min.

Men nætterne har ikke fungeret. Jeg har (stædigt) forsøgt at holde ham i hans egen seng (sengen op til vores og den ene side afmonteret) da det virkede som om vi alle lå og forstyrrede hinanden på kryds og tværs hvis vi lå i samme seng - hertil skal de tilføjes at storebror Emil altid kommer lullende ind i vores seng i løbet af natten og lille MEGET uroligt!

Men Bastian lod kun til at være tilfreds hvis han kunne ligge med enten brystet i munden eller i hvert fald konstant hudkontakt. Han er en sand nusser, det er skønt men også meget forstyrrende og han bliver ulykkelig når jeg forsøger at tage armen til mig. Han vågner op, klynker og falder kun til ro ved brystet. Denne konstante sjat-amning stjæler desuden den daglige sult.

Men nu har vi forsøgt os på anden måde; Jeg er flyttet ud af soveværelset og ind på Emils værelse. Lars har så Bastian i håb om at han vil blive afvænnet med at blive ammet om natten og dermed lære at sove igennem. Han tilbyder ham vand hvis han blive helt ...

Annonce

... ulykkelig men altså ingen mælk! Vi har nu kørt "projektet" i 5 nætter. Den positive side er, at Bastian har fået rigtig god appetit i dagtimerne. Jeg ammer ham før formiddagsluren, middagsluren, måske en lille gang sen eftermiddag og inden han siger god-nat om aftenen. Tankerne er at han slet ikke skal forbinde NATTEN med amning...og dermed for tiden heller ikke MIG!

Men det er hårdt. Jeg skal selvfølgelig lære at give lidt slip men tænker at han heller ikke er tjent med at sove så forstyrret. Selvom han helt sikkert har haft brug for den tryghed han søger fra mig om natten, lader det også til det har fået en lidt uhensigtsmæssig drejning mht. amningen. Det er lidt svært at forklare og jeg er også splittet da det er svært at nægte sit barn at blive ammet når han nu er så glad ved det. Jeg forsøger at give ham alt den tryghed jeg kan!

Han vågner stadig meget og i nat HELE TIDEN...grædende. Lars forsøger som aftalt (gode søvnassociationer) og Bastian ender ofte i fars armhule hvorfra der blive nusset på farmands arm. Han søger den her hudkontakt helt vildt om natten.

Skal vi blot blive ved? Det er svært for mig at være adskilt med Bastian om natten men endnu mere svært at blive vækket hver time natten i gennem. Jeg er ret sikker på at grunden til at han vågner op hele tiden, er fordi jeg har ladet ham blive ammet alt for meget nætterne igennem i alt for lang tid. Det har været en nem og effektiv måde at berolige ham på og jeg har vel - af træthed - sprunget over hver gærdet var lavest.

Jeg elsker at sove sammen med mine børn men ser at det bare ikke holder når ingen af os får en rolig nat. Emil skal passe sin børnehave, Lars sit arbejde og Bastian sin udvikling. De udvikler sig jo når de sover ik?

Håber du kan...gøre det du nu altid gør Helen; råde mig klogere på mine skønne unger!

Kærlig hilsen
Trine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder