Svar: Afhængig af bryst?
26. august 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Line
Tak for dit brev og velkommen til :) Det lyder som om at det har været en svær start for både jer og jeres lille dreng og det lyder som om at han stadig ikke er helt frisk i sin tarm ... Jeg går ud fra at I stadig følges af lægerne og at I der har mulighed for at drøfte eventuelle reaktioner på skemad og introduktion af forskellige fødevarer, konsistens, mængde osv. ... ?
Det er helt naturligt at din dreng søger brystet og det er rigtig godt at du ammer. Det at sutte virker for det første beroligende, det giver ham også lidt gang i maven, fordi det sætter gang i tarmperistaltikken og det hjælper således på fordøjelsen og så er det også sådan, at der i modermælk er en masse gode stoffer - mælkesyrebakterier osv som er gavnlige for hans mave- og tarmsystem. At han søger brystet er derfor helt naturligt og rigtig godt - især hans situation taget i betragtning :)
Det betyder naturligvis ikke, at du skal amme ham hele natten og at han skal ligge med dit bryst i munden ustandselig. Men det er fortsat vigtigt at han får bryst og mælk nok. De fleste børn vil i din drengs alder have brug for 6-7 amninger (eller flasker på et døgn) og omkring 6 måneders alderen vil man begynde at kunne arbejde på at barnet sover igennem.
At sove igennem betyder i den alder, at kunne sove 5-6 timer uden at få mælk - det vil i praksis sige, at han har brug for mælk når han bliver puttet, igen omkring midnat og så vil han derefter kunne sove til næste morgen tidlig uden mælk. Men for at kunne undvære mælk midt nat, så skal hans behov naturligt sikres nok igennem dagen og det vil her være rigtig fint med skemad og derudover vand af kop og så mælk hver gang han skal sove. At blive ammet eller få flaske er og skal være en helt naturlig del af hans putteritual - og derfor vil det naturligt være lettere for mor at putte, hvis han ammes og far kan så nogle gange overtage, netop ved at indføre en flaske og etablere et nyt ritual på denne måde.
Og så - ja så er det også vigtigt, at han ikke falder i søvn med bryst eller flaske i munden fordi det på sigt kan gøre, at han ikke kan sove uden netop at have dette i munden hele tiden - ligesom det også er en rigtig god idé at arbejde på, at han skal falde i søvn i sin seng, der hvor I nu ønsker han skal sove, og ikke falde i søvn i f.eks. jeres favn. Det handler alt sammen om søvnassociationer.
or små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Men søvnassociationerne skal ændre sig i takt med at barnet bliver ældre, det der starter som en god og naturlig søvnassociation kan ændre sig til at være en uhensigtsmæssig søvnassociation.
De gode søvnassociationer er:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
De mindre gode søvnassociationer er:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Hvis jeres dreng er afhængig af at være i favn, af at få bryst eller af at blive vugget, når han skal sove, så vil han naturligt falde fint i søvn med disse trygge rutiner - men han vil sove kortvarigt og vågne op og søge dig igen og igen indtil han atter tager op, vugges, får bryst igen osv.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og når vi har disse små opvågninger om natten, så er det vores søvnassociation, der skal få os til at sove videre igen.
Vi registrerer simpelthen i vores underbevidsthed om alt er som det var, da vi faldt i søvn, og hvis det er det så sover vi roligt videre, men hvis det ikke er det, så vågner vi yderligere op og kan ikke sove, før vi finder det igen.
Det kunne godt være tilfældet hos jer og det kan derfor være en rigtig god idé at du nu arbejder bevidst på at lære din dreng at sove uden at være i favn og uden at have bryst eller flaske i munden ...
Der skal her naturligvis tages hensyn til at han stadig bare er en lille dreng og at han har rigtig meget brug for fysisk kontakt, brug for at mærke at du er der, brug for din nærhed. Derfor fungerer det ikke nødvendigvis at putte ham på eget værelse lige nu - I har forsøgt og det er okay og I må også godt give det en chance - men nogle gange kan det være bedre at tage det lidt i etaper, så han stadig får lov til at være i soveværelset, men starter med at lære at sove i sin egen seng. Og når han har lært det, så kan han flyttes til værelset....
Hvis I lige nu er opsat på at få ham til at sove på eget værelse og det skal lykkes, så er det helt fint - men vær opmærksom på at han stadig skal have mælk aften, sen aften og tidlig morgen og at han så vidt muligt ikke skal falde i søvn med bryst eller flaske i munden.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre og når han vågner kl 7, så starter dagen naturligt med en lille ekstra amning, så han vågner stille og roligt op.
Storesøster følges i børnehave, lillebror ammes og puttes 8.30 som nu til formiddagslur
Frokost 11: Grød, evt med lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca 12.30
Eftermiddag 15: Ammes
Leger og er aktiv, pludrer, bruger sig selv motorisk og aktivt, storesøster hentes og hvad I nu ellers skal :)
Sen eftermiddag ammes og puttes til dagens 3. lur ca kl 17 som nu
Aften 18: Tilbydes grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og/eller flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-01: Ammes eller flaske og puttes igen og sover videre.
Nogle børn trives bedst med en rytme, hvor de sover det længste stræk mellem kl 20 og 01 - andre børn trives bedre med en rytme, hvor de sover 5 timer mellem midnat og næste morgen tidlig (24 og 05) og begge dele er helt okay :)
Man kan nogle gange med held tage ham op og amme ham fra begge bryster sen aften inden man selv går i seng eller give ham en flaske, som han så spiser i søvne. Og ved at fylde ham ekstra op på denne måde, få ham til at sove længere midt nat, så du selv har mulighed for at få lidt søvn. Det er netop vigtigt at lade ham spise mere eller mindre i søvne - du skal ikke vække ham, netop for at han ikke skal være så bevidst om at han får mad der, men bare fyldes op og sover videre :)
Det er altså umiddelbart maden kl 02 som I skal forsøge at undvære, de andre amninger/flasker er et reelt behov :) Og faktisk vil mange børn først kunne undvære flasken midt nat i 6 måneders alderen ...
Hvis du gerne vil trappe ud af amningen hurtigt, så kan du erstatte en amning af gangen med flaske, så han får flaske på de tidspunkter hvor du normalt ville amme. Det er en rigtig god idé at trappe ud langsomt, så din krop også kan følge med og så du ikke risikerer at få brystbetændelse. Så hvis du f.eks. ammer 4 gange dagligt og giver flaske 2 gange, så kan du begynde at amme 3 gange og give flaske 3 gange, derefter ændre til 2 amninger og fire flasker osv. så flaske kommer til at fylde mere og mere og amningerne mindre og mindre :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske