Brev:
Afhængig af bryst?
26. august 2011
Alder:
5 mdr.
Afhængig af bryst?
Hej Helen.
Jeg har en søn på 5 mdr. Højde, vægt og udvikling er som det skal være. Problemet er al hans natteroderi. Han kan ikke kan sove flere timer sammenhængende uden at skal op og slat spise/ trøstes ved bryst.
Min søns start på livet blev lidt hård. Faren har en tarmsygdom ”hirschsprungen” og jeg blev indlagt med min søn da han var 1 mr. gammel, da vi havde mistanke om at han også havde fået den. Lægerne fandt dog ud af, at hans tarm næsten var vokset helt sammen og han blev derfor udblokket. Siden da skulle vi ugentlig bruge en hegar stav, så tarmen kunne gro rigtigt sammen. Han skulle have haft taget en tarmbiopsi for at finde ud af om det var tarmsygdommen der drillede ham, men da hans tarm var vokset sammen, kunne det ikke lade sig gøre. Det hænger stadig over hovederne på os, om han nu har sygdommen, siden han til tider er begyndt at blive utilfreds og får koldsved. (det er sket efter vi er begyndt på skemad - og det er der sygdommen ofte opdages :-(
Han var i mange smerter den første måned og jeg lå og ammede/trøstede ham med bryst i sengen, stort set hele dagen og natten. Han havde ingen sammenhængende søvn, og vågnede hvert 30 min og ville sutte. Faldt først i søvn når han fik brystet i munden. Han nægter at bruge sut.
Han har klart fået det bedre og sover godt i barnevognen om dagen og er for det meste en glad dreng.
Han har til for 3 uger siden sovet i dobbeltsengen ved mig om natten, hvor han er blevet trøstet /ammet ved bryst ca. hver time (pyha, det har sku været hårdt og nedslidende) men er begyndt at putte ham på eget værelse, og det har hjulpet lidt på søvnen.
Hans døgn rytme i ca. tider:
Kl. 7: vågner han og ammes i dobbeltsengen. Følger storesøster i børnehave kl. 8.
8.30: ammes og puttes ud. Sover ca. 2,5 timer
11: får grød med frugt mos og mme (150ml)
12.30 ammes fra det ene bryst og puttes ud og sover ca. 2 timer.
15: ammes fra det ene bryst
17: ammes fra det andet bryst og puttes til den 3. lur. Sover ca. 45 min
18: mme (100-200ml)
19/20: vælling (50-150 ml) og ammes inde på eget værelse og puttes inden øjnene lukker i.
På en god nat (og dem har vi kun haft 3 af):
Vågner ca. kl. 23 og ammes. Falder i søvn ved bryst
Vågner ca. 4.30 og ammes. Falder i søvn ved bryst
Står op kl. 7
På en skidt nat vågner han ca. hver 1,5 time hvor jeg ammer ham hver gang. Tror ikke han spiser så meget, men han har brug for trøst, for han falder hurtigt hen igen. Jeg har prøvet at vente med at gå ind til ham, men så kan han ligge og skrige i 45 min on and off. Det skærer i mit hjerte at høre på det.
Hvis det er far der putter, er der stensikker skrigeri i 15-30 min før han falder i søvn. Og så vågner han næsten hver 1.-2. time natten igennem. Han tilbyder ham flaske ca. kl. 23 og 02 og 05 men spiser ikke så meget. Når han ligger ham i sengen, skriger han sig i søvn i ca. 15 min. Jeg kunne jo godt tænke mig at far også kunne putte, men er bange for at min søn er blevet ”afhængig” af mit bryst, når han skal puttes. Det har jo bare været så let, og jeg har det svært med at nægte ham det, hvis han stadig har smerter og det er det eneste der kan trøste ham. Jeg har nu taget helt over hvad angår putning, så der kan komme lidt ro på, men er det nu også det rigtigt. Han burde jo snart kunne sove igennem.
Jeg er så småt i gang med at nedtrappe amning, men ønsker at beholde aften og morgen amning nogle måneder endnu.
Jeg håber du har en god taktik, der vil give min søn en mere rolig nat, om det så skal koste mig amningen.
Med venlig hilsen
Line