Svar: Er der noget galt med mine bryster?

23. august 2011

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære ammeudfordrede

Så længe din dreng ikke er ældre end han er, er det vigtigt at skemaden ikke udgør for stor en del af hans indtag. Det er vigtigt at han får mælk nok - mælk er hans hovedindtag og derfor er det vigtigt at du holder lidt igen med skemaden, også selvom han er glad for det og gerne spiser meget.

Det er meget bedre at du giver ham ½ - ¾ dl grød eller mos, vand af kop og følger efter med mælk end at du giver ham 1-1 ½ dl grød eller mos og han så afviser bryst eller flaske.

Du må godt øge ham til 3 måltider skemad dagligt og du må også godt, nu hvor han er 6 måneder, begynde at give ham lidt frugt som mellemmåltider, men det er vigtigt at han stadig får 6 flasker eller ammes 6 gange dagligt ved siden af dette.

En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud, hvis han ikke får mindst 400ml mme dagligt), frisk frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes nu med lidt kød eller fisk i mosen, vand af kop. Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv.

Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13

Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos og frisk frugt i hånden, vand af kop.

Powernappen springes evt over

Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres også her med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl. ...

Annonce

... 20

Sen aften 23-24: Ammes og begynder at kunne sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.

Som du kan se er det fortsat vigtigt med masser af mælk - også selvom han får mange skemåltider dagen igennem og det er som sagt vigtigt at du holder mængden af skemad nede, så der netop er plads til mælken. Det handler både om at sikre ham mælk (kalk), men bestemt også om at sikre ham væske nok og han vil ikke kunne drikke nok af en kop.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I 7 måneders alderen vil det ofte være passende at skære ned i mælkemængden og her vil det ofte være flaske/bryst formiddag og eftermiddag der forsvinder først. Det betyder at det i den alder vil være passende med fire amninger/flasker og at de ofte vil ligge hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.

Nogle kvinder kan ikke producere mælk nok - simpelthen fordi de ikke har det brystvæv, kirtelvæv i brystet som er nødvendigt. Det hedder hypoplasia mammae og er sjældent, men dog forekommende. Normalt vil man kunne se det på brystet - brystets facon ... Jeg ved ikke om det er det du har - men det er mere for at du ved, at ikke alle kvinder kan amme ...

Jeg synes du skal bibeholde de to flasker på nuværende tidspunkt og når din dreng så bliver 7 måneder, så kan du prøve at fjerne flasken om formiddagen. Du må her så vurdere om han kan klare sig uden denne mælk, eller om du skal begynde at give flaske inden middagsluren - i stedet for at amme :) Men lige nu har han brug for sin mælk og brug for begge dele, både bryst og flaske.

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina