Svar: Er der noget galt med mine bryster?
23. august 2011
Alder:
6 mdr.
Kære ammeudfordrede
Så længe din dreng ikke er ældre end han er, er det vigtigt at skemaden ikke udgør for stor en del af hans indtag. Det er vigtigt at han får mælk nok - mælk er hans hovedindtag og derfor er det vigtigt at du holder lidt igen med skemaden, også selvom han er glad for det og gerne spiser meget.
Det er meget bedre at du giver ham ½ - ¾ dl grød eller mos, vand af kop og følger efter med mælk end at du giver ham 1-1 ½ dl grød eller mos og han så afviser bryst eller flaske.
Du må godt øge ham til 3 måltider skemad dagligt og du må også godt, nu hvor han er 6 måneder, begynde at give ham lidt frugt som mellemmåltider, men det er vigtigt at han stadig får 6 flasker eller ammes 6 gange dagligt ved siden af dette.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud, hvis han ikke får mindst 400ml mme dagligt), frisk frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes nu med lidt kød eller fisk i mosen, vand af kop. Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos og frisk frugt i hånden, vand af kop.
Powernappen springes evt over
Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres også her med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes og begynder at kunne sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se er det fortsat vigtigt med masser af mælk - også selvom han får mange skemåltider dagen igennem og det er som sagt vigtigt at du holder mængden af skemad nede, så der netop er plads til mælken. Det handler både om at sikre ham mælk (kalk), men bestemt også om at sikre ham væske nok og han vil ikke kunne drikke nok af en kop.
I 7 måneders alderen vil det ofte være passende at skære ned i mælkemængden og her vil det ofte være flaske/bryst formiddag og eftermiddag der forsvinder først. Det betyder at det i den alder vil være passende med fire amninger/flasker og at de ofte vil ligge hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
Nogle kvinder kan ikke producere mælk nok - simpelthen fordi de ikke har det brystvæv, kirtelvæv i brystet som er nødvendigt. Det hedder hypoplasia mammae og er sjældent, men dog forekommende. Normalt vil man kunne se det på brystet - brystets facon ... Jeg ved ikke om det er det du har - men det er mere for at du ved, at ikke alle kvinder kan amme ...
Jeg synes du skal bibeholde de to flasker på nuværende tidspunkt og når din dreng så bliver 7 måneder, så kan du prøve at fjerne flasken om formiddagen. Du må her så vurdere om han kan klare sig uden denne mælk, eller om du skal begynde at give flaske inden middagsluren - i stedet for at amme :) Men lige nu har han brug for sin mælk og brug for begge dele, både bryst og flaske.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske