Svar: Synkronisering af tvillinger

10. august 2011

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Tvillingemor

Det er rigtig godt at du stereo-ammer eller dobbeltammer, altså ammer begge børn samtidig. Det er vigtigt for din mælkeproduktion, men det er bestemt også godt i forhold til at få skabe en synkronisering af børnene, så du får lidt rytme ind i løbet af dagen på sigt.

På samme måde vil det også være rigtig godt, hvis du kan forsøge at bibeholde et nogenlunde fast puttetidspunkt og stå-op tidspunkt hver dag. Det at dagen starter og slutter samtidig for begge børn, vil naturligt påvirke deres indre ur og vil på sigt være rart for jer alle fire. I løbet af dagen må du på samme måde forsøge at passe deres spisning og putning ind, så det foregår nogenlunde samtidig, men det er klart, at du ikke kan gøre tingene helt på klokkeslet, de skal jo skiftes på skift, underholdes osv. Men hvis tvilling A sover lidt kortere i dagtimerne, så må du tage ham/hende op, skifte, pludre og gøre klar indtil tvilling B så ...

Annonce

... vågner og er parat, bliver skiftet, pludret med og derefter ammer du så begge to. På den måde er du nødt til at skabe plads til dem begge.

Hvis tvilling A sover lidt tidligere om aftenen, så må du bruge lidt ekstra tid på tvilling B der - og naturligt må du i løbet af dagen også snakke, lege, pludre, trille lidt med dem begge to samtidig :) ja det er ikke let at være mor til to - men dejligt med dobbelt lykke! :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du har fuldstændig ret i at de stadig er så små, at det er svært at lave nogen fast rytme og at de stadig skal have lov til at spise og sove fleksibelt i løbet af dagen. du skal naturligvis også lade far komme så meget på banen som muligt, så begge børn får masser af kontakt og nærhed - netop for ikke at gøre forske, som du selv nævner, når de har brug for at være i armene - så må I sidde med en hver :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :) - Og super flot vægtøgning af dem begge!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!