Svar: Synkronisering af tvillinger
10. august 2011
Alder:
1 mdr.
Kære Tvillingemor
Det er rigtig godt at du stereo-ammer eller dobbeltammer, altså ammer begge børn samtidig. Det er vigtigt for din mælkeproduktion, men det er bestemt også godt i forhold til at få skabe en synkronisering af børnene, så du får lidt rytme ind i løbet af dagen på sigt.
På samme måde vil det også være rigtig godt, hvis du kan forsøge at bibeholde et nogenlunde fast puttetidspunkt og stå-op tidspunkt hver dag. Det at dagen starter og slutter samtidig for begge børn, vil naturligt påvirke deres indre ur og vil på sigt være rart for jer alle fire. I løbet af dagen må du på samme måde forsøge at passe deres spisning og putning ind, så det foregår nogenlunde samtidig, men det er klart, at du ikke kan gøre tingene helt på klokkeslet, de skal jo skiftes på skift, underholdes osv. Men hvis tvilling A sover lidt kortere i dagtimerne, så må du tage ham/hende op, skifte, pludre og gøre klar indtil tvilling B så vågner og er parat, bliver skiftet, pludret med og derefter ammer du så begge to. På den måde er du nødt til at skabe plads til dem begge.
Hvis tvilling A sover lidt tidligere om aftenen, så må du bruge lidt ekstra tid på tvilling B der - og naturligt må du i løbet af dagen også snakke, lege, pludre, trille lidt med dem begge to samtidig :) ja det er ikke let at være mor til to - men dejligt med dobbelt lykke! :)
Du har fuldstændig ret i at de stadig er så små, at det er svært at lave nogen fast rytme og at de stadig skal have lov til at spise og sove fleksibelt i løbet af dagen. du skal naturligvis også lade far komme så meget på banen som muligt, så begge børn får masser af kontakt og nærhed - netop for ikke at gøre forske, som du selv nævner, når de har brug for at være i armene - så må I sidde med en hver :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :) - Og super flot vægtøgning af dem begge!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske