Svar: Stritter imod amning

8. august 2011

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og din ærlighed :)

For det første skal der to til at få en amning til at fungere. Det er altså ikke nok alene, at du gerne vil - hvis din dreng af en eller anden grund ikke vil die, ja så er det naturligt svært ...

Ammestrejke kan opstå fra den ene dag til den anden, men det kan også komme gradvist, hvor barnet bare afviser brystet mere og mere.

Der kan være flere årsager til ammestrejke:

- Barnet kan være blevet forskrækket over et eller andet imens det lå ved brystet og forbinder derfor brystet med noget ubehageligt.

- Barnet kan være forkølet og finde det ubehageligt at die og skulle holde vakuum omkring brystet, fordi slimhinderne i næse og svælg er hævede og irriterede og det gør vejrtrækningen besværet og det er dermed ubehageligt for barnet.

- Der kan være sket noget i familien, som gør stemningen i hjemmet trykket. Det kan være de større ting som dødsfald, skilsmisser og lignende, det kan også være en generel dårlig stemning, hvor I skændes meget, skælder meget ud - at der er en eller anden form for disharmoni i hjemmet. Nogle børn reagerer på dette og afviser brystet.

- Nogle gange handler det om at barnet er ved at få tænder, og det at det gør ondt i gummerne og barnet føler ubehag ved brystet kan gøre, at barnet ikke så gerne vil die

- Nogle gange kan det handle om at mor er ved at få menstruation, - hormonændringer i kroppen kan give mælken en anden smag og det kan gøre, at barnet afviser brystet.

- Børn kan også reagerer negativt overfor brystet, hvis man som mor pludselig skifter til en anden parfume eller hvis man begynder at tage noget medicin, som giver smag til mælken.

- Det kan naturligvis også handle om at man mangler mælk og at barnet afviser brystet, fordi der ikke er nok at komme efter - men det lyder ikke som om at du har det problem.

- Det kan også skyldes at barnet bliver presset til brystet og derfor afviser og nægter.

- Og så kan det altså også handle lidt om din drengs alder og at han nu begynder at skifte ammerytme og ikke har helt samme behov som tidligere. Netop fordi han nu skal igang med at spise mere og mere skemad og jeg synes faktisk du derfor skal prøve at give ham skemad, når han vågner og amme ham inden han skal sove.

At han ikke har ville denne rytme i en periode betyder ikke, at det ikke kan fungere for jer nu. Mange børn vil i den periode, hvor de starter op med skemad, trives bedst med stadig at blive ammet, når de vågner og så få skemad og blive puttet. Hvis de ikke ammes, så har de ikke tålmodighed til at spise skemaden og det hele går så op i hat og briller. Men stille og roligt, vil det være rigtig godt at vende rundt på dette og det går faktisk ofte rigtig fint - så det er værd at forsøge det :)

Jeg synes faktisk også at du skal overveje at give din dreng en flaske. Hvis det er meget vigtigt for dig at han får modermælk til han er 6 måneder, så kan du jo give ham udmalket mælk i flasken - men vi skal huske på, at vi jo ikke har problemer med rent drikkevand i Danmark og der er meget store krav til fremstillingen af modermælkserstatning - det er ernæringsmæssigt ikke et problem at give børn modermælkserstatning her, børn kan trives fuldt ud ligeså godt på det, som på amning.

Og ...

Annonce

... så skal du også medtænke, at du er nødt til at passe på dig selv, for også at passe på din dreng - og det går altså ikke, at du ikke har sovet nogle sammenhængende timer og at du er fuldstændig udmattet, fordi du bruger alle ressourcer på din dreng. Du skal naturligvis sikre hans behov så godt som overhovedet muligt - og jeg er slet ikke i tvivl om at du gør det rigtig godt og er en super god mor - men du skal også have dine egne basale behov dækket, for at kunne dække hans.

Det betyder at du skal have tid til at spise mad i løbet af dagen, at du skal have tid til at gå i bad og få vasket hår, at du skal have mulighed for at sove, at du skal ud og gå en tur (gerne med barnevognen) osv. Det er vigtigt at du forsøger at nå disse ting, samtidig med at du tager dig af jeres dreng.

Og måske er det her, du skal prøve at ændre lidt nu. Så far kan komme lidt mere med på banen. For når han er efter dig, fremstiller dig som overbeskyttende og håner din viden om børn og faktisk nedgør dig som mor - så er det sandsynligvis fordi han føler sig sat ud på et sidespor og føler at intet han gør, er godt nok. så måske ville det, at han kunne give en flaske - f.eks. om aftenen eller om eftermiddagen, når han kommer hjem fra arbejde eller hvornår du nu tror det kunne passe bedst - gøre at far føler sig medinddraget og føler at han har en rolle i forhold til jeres dreng, og at du så samtidig får frigivet lidt tid til dig selv.

Det kunne også være at du skulle lade far trille en tur med jeres dreng i barnevognen - sige det som det er, at du har brug for lidt tid til at gå i bad eller bare tid til at kikke i en bog eller tid til at sove - og at det vil være super dejligt, hvis far vil trille sønnike rundt i barnevognen en tur, så der kommer ro på ... :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Når du ammer din dreng, så skal du være meget opmærksom på ikke at presse ham til brystet og være opmærksom på ikke at holde dine hænder på hans baghoved, fordi det naturligt vil virke som et pres og han vil lave "flitsbue". Prøv at lægge ham til i tvillingestilling, gerne hvor han ligger på en ammepude og holder sig selv. Prøv også at lægge ham til imens I begge ligger ned - gerne i dobbeltsengen, for nedrullede gardiner og med let åbent vindue, så rummet er mørkt og køligt. På samme måde som du ammer om natten, kan du også amme om dagen :)

Du kan presse lidt mælk ud af brystet, så der er mælk på brystvorten så han med det samme kan smage at der er noget at komme efter. Du kan også malke lidt ud og trække det op i en 1 ml sprøjte og dryppe det ind i mundvigene på ham imens han ligger ved brystet, fordi han så kan smage mælken og derfor får lyst til at tage fat.

Du kan sætte dig eller lægge dig med ham, hvor du har nøgne bryster og så lade ham selv ligge, dufte, søge og måske af sig selv pludselig tage fat - hud mod hud kontakt kan godt virke også i denne alder :)

Hvis I har badekar eller kender nogen der har et badekar, som du kunne låne (måske hos bedsteforældre), så kan det nogle gange være en god idé at gå i badekar med ham, sidde med ham i det lune vand, ham liggende på brystkassen og igen - måske vil han så af sig selv pludselig tage fat og die.

Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre, rigtig meget held og lykke og stort knus fra mig til dig :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.