Stritter imod amning

8. august 2011

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Stritter imod amning

Hej Helen,

Ja så skriver jeg allerede igen... Tak for svar på mit sidste brev. Nu er den imidlertid helt gal herhjemme og jeg håber at jeg kan få formidlet problemstillingerne nogenlunde:

- Fra den ene dag til den anden afviser min søn brystet. Det gjorde han også i en periode på 14 dage da han var 3 1/2 måned gammel. Han skreg ved forsøg på at lægge ham til og kæmpede mod i 'flitsbue-stilling'. Dengang løste jeg det ved at amme ham lige præcis når han vågnede fra søvn, hvor han næsten i søvne godt ville amme.

Min søn, der ellers altid er blevet ammet i søvn, måtte nu lægges på tom mave og jeg fik ham til at sove ved at hoppe på stor bold m ham i armene, svøbt i dynen. Dette ca fem gange om dagen. Han er jo en stor dreng så det sled betydeligt på ryg og arme de to uger især fordi han kæmpede imod. Hvis jeg lod brystet være tilgængeligt ville han ofte lige inden han overgav sig til søvnen åbne munden efter det og spise lidt.

Der var en hård periode og han spiste konstant om natten, hvor amningen foregik uden problemer, nok pga det mindre indtag om dagen. Jeg følte jeg gjorde noget galt og at han afviste både mig og bryst. Jeg kunne ikke finde nogen der havde oplevet tilsvarende. Det stred mig imod at lægge ham på tom mave og jeg tolkede hans korte lure som et resultat af at han var sulten.

Nå, men nu godt to mdr efter gentager det hele sig og denne gang påvirker det mig endnu mere. Måske fordi det var så hårdt sidst og jeg troede det var overstået.

Jeg har prøvet at give flaske men den afviser han også. Jeg tror jeg har masser af mælk og der er ikke problemer m hverken nedløb el sutteteknik.

En anden del af billedet er, at jeg siden hans fødsel ikke har sovet mere end max en time i træk. Max pr nat er nok to- tre timer ialt især fordi jeg nu, når han endelig sover selv ligger vågen m uro i kroppen (stress?). Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre.

Min søn ammer ofte om natten som du ved. Du kom m råd og anbefalede ...

Annonce

... din bog som jeg allerede har læst. Imidlertid gør jeg i forvejen det du anbefaler: han falder i søvn i egen seng og sover i egen seng et stykke fra min i samme rum. Faktisk virker det til at han sover bedre, når han ligger lige ved siden af mig end i egen seng ,da han her vågner sjældnere og ammer mindre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre. Sidst betød det ikke så meget, fordi vi endnu ikke havde en egentlig rytme og jeg tog bare dagen time for time, ammede når det var muligt og lagde ham til at sove når han var træt. Nu griber det meget forstyrrende ind i mit forsøg på at skabe en rytme for søvn men også for grød, som jeg jo gerne vil give, når han vågner og nu er jeg jo nærmest nødt til at amme ham der. Jeg kan ikke gå nogen steder da han jo ikke vil amme, når vi er ude og jeg er selv så udmattet.

Oveni det hele mangler jeg virkelig opbakning fra min mand. Vi trækker i hver sin retning. Jeg er selv læge og har set mange børn komme til skade og er derfor nok som alle andre mødre i øvrigt, opmærksom på farer i hjemmet. Desuden er jeg opmærksom på sundhedstyrelsen retningslinier i fht ernæring og amning og følger disse, hvilket da også kræver lidt opmærksomhed og tid. Han mener at det er at overgøre det og møder mig konstant m attituden "hvad skulle der ske ved det", "er børn i andre lande døde af det". (han er ikke læge).

Jeg har ikke kræfter til at argumentere for at man ikke må give nitratholdige grøntsager til børn under 6 mdr mm og forklare hvad der kan ske.... Gør det selvfølgelig ikke, passer på vores søn men er sp ked af at hans far ikke tager det mere alvorligt at følge de anbefalinger der gives og nærmest håner mig for at gøre det. Han fremstiller det som om jeg er vildt overbeskyttende...

Jeg er bare så ked af at jeg ikke kan få amning, søvn og familie til at fungere. Føler jeg svigter min lille dejlige søn. Og tror snart jeg har brug for lidt søvn.

Hvad skal jeg gøre?

Med venlig hilsen
stadig træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre