Svar: Amning og flaskning

28. juli 2011

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære forvirrede mor

Der kan være flere grunde til at barnet hopper af og på brystet og jeg vil gerne give dig mine tanker med på vejen:)

Nogle gange skyldes det at mælken løber for hurtigt, så når nedløbsrefleksen går igang, så sprøjter mælken og det får barnet til at slippe. Det er sådan at nedløbsrefleksen virker hele tiden og ikke kun først i amningen.

Det fungerer sådan, at når din dreng lægges til brystet, så sendes der nogle signaler op til din hjerne om at han er er og har brug for mælk, så sendes der hormoner ned til brystet om at lukke op for sluserne - nedløbsrefleksen startet. Så spiser han, synker nogle gange, slapper lidt af og synker igen, så sutter han og sender nye impulser til din hjerne, som igen sender hormoner ned for at få mælken til at løbe. Og nogle gange slipper barnet altså, når nedløbsrefleksen sætter igang, fordi barnet har svært ved at kapere, at det løber.

Men det kan også være modsat. At barnet slipper, fordi det går for langsomt. At han sutter, får lidt mælk og så ikke rigtig har tålmodighed til at vente på at mælken løber igen, og derfor slipper, tager fat og atter får stimuleret mælkerefleksen, synker den mælk der kommer og så slipper, fordi han igen skal vente på at mælken løber. Man kan her nogle gange have fordel af at bruge en syntocinonspray - en hormonspray som fås på recept hos lægen. Den virker ved at sætte gang i nedløbsrefleksen, så mælken løber hurtigere til barnet.

Uanset om det er fordi mælken løber hurtigt eller langsomt, så kan det også være en rigtig god idé at se på, hvordan hans sutteteknik er. Måske har han svært ved at svøbe om brystet og hopper af og på, fordi han mangler vacuum. Det kan f.eks. skyldes at han har problemer med kort tungebånd - det kan du se om han har, når han rækker ...

Annonce

... tungen ud. Hvis tungespidsen er hjerteformet så strammer tungebåndet. Er det meget, så kan en øre-næse-halslæge klippe hans tungebånd, men sålænge han trives, tager godt på og ikke virker generet af det (og du ikke har ondt, når du ammer), så vil de sandsynligvis ikke gøre noget ved det - men du kan få det vurderet af en øre-næse-halslæge ...

Det kan også handle om selve ammestillingen og måden han bliver lagt til på. Tendensen til at springe af og på kan godt afhænge af, hvordan han bliver lagt til. Så prøv f.eks. at lægge ham til i tvillingestilling, hvor han ligger med hovedet ved dit bryst, men med kroppen ud under din arm.

Og det at han så også gør det, når han får flaske, kan handle om tungebånd. Det kan også handle om, at han har brug for en anden type flaskesut - prøv evt. med en elastisk flaskesut fra Pigeon, eller en flad anatomisk sut i naturgummi med ventil.

Det kan også skyldes at han skal have færre eller flere huller i flaskesutten, fordi mælkestrømningen reguleres af antal og størrelse af huller ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ting omkring jer, kan også forstyrre ham, så han ikke kan koncentrere sig om at spise. Det kan her være en god idé at gå afsides, lægge dig med ham på dobbeltsengen, rulle gardinerne for, skabe et roligt og mørkt rum. Lukke for lys, lyd (slukke for tv og radio) osv. så han kan koncentrere sig om at spise.

Og så kan det naturligvis også skyldes, at han af en eller anden grund har lært sig at spise på denne måde og derfor gør det på både flaske og bryst.

1-3 minutter amning eller flaske er ikke nok, han skal spise i længere tid for at få mælk nok. Det er derfor vigtigt at du prøver at holde ham igang, så du sikrer dig at han får det, han har behov for - også selvom det er svært :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre