Svar: Amning og flaskning
28. juli 2011
Alder:
5 mdr.
Kære forvirrede mor
Der kan være flere grunde til at barnet hopper af og på brystet og jeg vil gerne give dig mine tanker med på vejen:)
Nogle gange skyldes det at mælken løber for hurtigt, så når nedløbsrefleksen går igang, så sprøjter mælken og det får barnet til at slippe. Det er sådan at nedløbsrefleksen virker hele tiden og ikke kun først i amningen.
Det fungerer sådan, at når din dreng lægges til brystet, så sendes der nogle signaler op til din hjerne om at han er er og har brug for mælk, så sendes der hormoner ned til brystet om at lukke op for sluserne - nedløbsrefleksen startet. Så spiser han, synker nogle gange, slapper lidt af og synker igen, så sutter han og sender nye impulser til din hjerne, som igen sender hormoner ned for at få mælken til at løbe. Og nogle gange slipper barnet altså, når nedløbsrefleksen sætter igang, fordi barnet har svært ved at kapere, at det løber.
Men det kan også være modsat. At barnet slipper, fordi det går for langsomt. At han sutter, får lidt mælk og så ikke rigtig har tålmodighed til at vente på at mælken løber igen, og derfor slipper, tager fat og atter får stimuleret mælkerefleksen, synker den mælk der kommer og så slipper, fordi han igen skal vente på at mælken løber. Man kan her nogle gange have fordel af at bruge en syntocinonspray - en hormonspray som fås på recept hos lægen. Den virker ved at sætte gang i nedløbsrefleksen, så mælken løber hurtigere til barnet.
Uanset om det er fordi mælken løber hurtigt eller langsomt, så kan det også være en rigtig god idé at se på, hvordan hans sutteteknik er. Måske har han svært ved at svøbe om brystet og hopper af og på, fordi han mangler vacuum. Det kan f.eks. skyldes at han har problemer med kort tungebånd - det kan du se om han har, når han rækker tungen ud. Hvis tungespidsen er hjerteformet så strammer tungebåndet. Er det meget, så kan en øre-næse-halslæge klippe hans tungebånd, men sålænge han trives, tager godt på og ikke virker generet af det (og du ikke har ondt, når du ammer), så vil de sandsynligvis ikke gøre noget ved det - men du kan få det vurderet af en øre-næse-halslæge ...
Det kan også handle om selve ammestillingen og måden han bliver lagt til på. Tendensen til at springe af og på kan godt afhænge af, hvordan han bliver lagt til. Så prøv f.eks. at lægge ham til i tvillingestilling, hvor han ligger med hovedet ved dit bryst, men med kroppen ud under din arm.
Og det at han så også gør det, når han får flaske, kan handle om tungebånd. Det kan også handle om, at han har brug for en anden type flaskesut - prøv evt. med en elastisk flaskesut fra Pigeon, eller en flad anatomisk sut i naturgummi med ventil.
Det kan også skyldes at han skal have færre eller flere huller i flaskesutten, fordi mælkestrømningen reguleres af antal og størrelse af huller ...
Ting omkring jer, kan også forstyrre ham, så han ikke kan koncentrere sig om at spise. Det kan her være en god idé at gå afsides, lægge dig med ham på dobbeltsengen, rulle gardinerne for, skabe et roligt og mørkt rum. Lukke for lys, lyd (slukke for tv og radio) osv. så han kan koncentrere sig om at spise.
Og så kan det naturligvis også skyldes, at han af en eller anden grund har lært sig at spise på denne måde og derfor gør det på både flaske og bryst.
1-3 minutter amning eller flaske er ikke nok, han skal spise i længere tid for at få mælk nok. Det er derfor vigtigt at du prøver at holde ham igang, så du sikrer dig at han får det, han har behov for - også selvom det er svært :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske