Svar: Vand på flaske
7. juni 2011
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Det er sådan at modermælken er sammensat så perfekt, at barnet både har mulighed for at slukke tørsten og også har mulighed for at få en rigtigt måltid.
Den første del af mælken er meget vandholdig og det betyder at den virker tørstslukkende. Derfor vil børn naturligt, når det er varmt søge brystet og die kortvarigt, fordi de derved får den vandholdige mælk. Efter 1½-2 timer, så vil barnet så naturligt være sulten og have behov for at søge brystet igen, hvorefter barnet så spiser længerevarende og får sit behov for mad dækket.
Det er netop vigtigt at man lader barnet regulere sit behov på denne måde og lader barnet flekse ved brystet. Og det anbefales ikke at man begynder at give barnet kogt vand på flaske i stedet for at amme. Der er ingen næring i vand og hvis barnet fylder maven op med vand, så er der risiko for, at barnet ikke indtager mælk nok og dermed kommer i mistrivsel.
De fleste børn, på din drengs alder, har brug for 6-8 amninger i døgnet, for at være dækket ind med mælk og det lyder faktisk meget præcist til at være tilfældet hos jer. Du fortæller at han ofte spiser ca hver 3 time i løbet af dagen og om natten kan han så tage et længere stræk på op til 6 timer. Det er meget fint og lyder fuldstændig som man skal forvente. Og som sagt, skal han have lov til at få lidt tørstslukkende mælk en gang imellem derudover, netop når det er varmt :)
Du kan prøve at gøre det, at du ammer fra det ene bryst, når han vågner, og så leger, pludrer med ham, tumler lidt osv. og når han så skal sove, så giver du ham fra modsatte bryst, hvor han så ofte vil spise kortvarigt. Næste gang han så vågner, så får han fra den side, hvor han stoppede sidst og "spiser i bund der", leger, pludrer, aktiveres osv. og så får han fra modsatte bryst, inden han så puttes til næste lur.
Fortsat held og lykke med ham! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske