Svar: Vand på flaske

7. juni 2011

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Det er sådan at modermælken er sammensat så perfekt, at barnet både har mulighed for at slukke tørsten og også har mulighed for at få en rigtigt måltid.

Den første del af mælken er meget vandholdig og det betyder at den virker tørstslukkende. Derfor vil børn naturligt, når det er varmt søge brystet og die kortvarigt, fordi de derved får den vandholdige mælk. Efter 1½-2 timer, så vil barnet så naturligt være sulten og have behov for at søge brystet igen, hvorefter barnet så spiser længerevarende og får sit behov for mad dækket.

Det er netop vigtigt at man lader barnet regulere sit behov på denne måde og lader barnet flekse ved brystet. Og det anbefales ikke at man begynder at give barnet kogt vand på flaske i stedet for at amme. Der er ingen næring i vand og hvis barnet fylder maven op med vand, så er der risiko for, at barnet ikke indtager mælk nok og dermed kommer i mistrivsel.

De fleste ...

Annonce

... børn, på din drengs alder, har brug for 6-8 amninger i døgnet, for at være dækket ind med mælk og det lyder faktisk meget præcist til at være tilfældet hos jer. Du fortæller at han ofte spiser ca hver 3 time i løbet af dagen og om natten kan han så tage et længere stræk på op til 6 timer. Det er meget fint og lyder fuldstændig som man skal forvente. Og som sagt, skal han have lov til at få lidt tørstslukkende mælk en gang imellem derudover, netop når det er varmt :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan prøve at gøre det, at du ammer fra det ene bryst, når han vågner, og så leger, pludrer med ham, tumler lidt osv. og når han så skal sove, så giver du ham fra modsatte bryst, hvor han så ofte vil spise kortvarigt. Næste gang han så vågner, så får han fra den side, hvor han stoppede sidst og "spiser i bund der", leger, pludrer, aktiveres osv. og så får han fra modsatte bryst, inden han så puttes til næste lur.

Fortsat held og lykke med ham! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.