Svar: Brystbetændelse igen og for lidt mælk
2. juni 2011
Alder:
0 mdr.
Kære søde du
Tillykke med lillebror :)
Det lyder rigtig hårdt med gentagende brystbetændelser og jeg håber det går lidt bedre, nu hvor jeg svarer dig idag. Men lidt tanker med på vejen skal du naturligvis have :)
Man kan skelne imellem to former for brystbetændelse. Den ene form er det man kalder for en inflammatorisk brystbetændelse, som skyldes at en mælkegang er klemt af og der sker en ophobning af mælk som står og presser på inde i brystet uden at kunne komme ud. Det kan også være at mælkekirtlerne er blevet så overfyldte at der trænger mælk ud i det omkringliggende væv og brystvævet bliver irriteret.
Man ved ikke helt hvorfor denne tilstand opstår, men ofte hænger det sammen med at barnet dier med forkert sutteteknik eller at barnet ikke kommer til brystet, som der egentlig er behov for - hvis man f.eks. forsøger at springe et måltid over. Det kan også skyldes at man f.eks. går med en for stram eller for lille BH, evt. en bøjlebh, som klemmer ind på brystet.
Den inflammatoriske brystbetændelse kan ikke behandles med antibiotika men skal i stedet behandles med varme, massage, lade barnet spise hyppigt, evt. udmalkning osv.
Den anden form for brystbetændelse opstår på grund af bakterier og det vil sige, hvor der er sår eller revner i brystvorten hvorigennem bakterier trænger ind i brystet. Her er behandlingen den samme med varme, bade, massage, lægge til hyppigt og evt. udmalkning, men her vil man ofte også behandle med antibiotika, som er nødvendigt for at slå bakterierne ihjel.
Jeg kan ikke ud af dit brev vurdere, hvordan din dreng dier, men hans sutteteknik skal være korrekt og det vil også være rigtig godt, at du lægger ham til i forskellige ammestillinger, fordi han derved både stimulerer og tømmer brystet forskelligt.
Jeg kan heller ikke se om han har problemer med kort tungebånd eller andet, som kan gøre at han ikke dier korrekt ved brystet - hvordan ser hans tunge ud, når han rækker tunge? Hvis tungen bliver hjerteformet i spidsen, så er tungebåndet for kort og så bør det klippes. Det kan være derfor, han ikke kan få rigtig fat og måske dier for yderligt og dermed en forklaring på, hvorfor du har de ammeproblemer du har.
Det er vigtigt at både bryst og barn passer sammen - I er to til at få amningen til at fungere, så selvom du gør alt hvad du kan, så kan det godt være at det ikke lykkes alligevel, så få en til at hjælpe dig med at se, om han dier rigtigt :)
Jeg kan heller ikke se om du har sår og revner på brystet. Det kunne godt lyde sådan, fordi du også fortæller at amning er forbundet med stor smerte ... Det betyder at der er indgangsport for bakterier og du skal have antibiotisk behandling. Normalt siger man at hvis behandlingen med massage, varme osv ikke hjælper inden for et halvt til 1 døgns tid, så skal der startes antibiotisk behandling!
Det kan være uhyre svært at diagnosticere brystbetændelse og derfor må man behandle ud fra den tilstand kvinden beskriver og det man ser. Jeg vil også lige nævne at det ikke er ligegyldigt hvilken antibiotika du får. Når man har en bakteriel brystbetændelse så anbefales det at det behandles med Dicillin/dicloxacillin, det er desværre ikke alle læger som er opmærksomme på dette. Og hvis du ikke har fået dette præparat, så kan det være derfor det ikke virker!
Smerter i brystet kan også skyldes forkert sutteteknik, ligesom det også kan skyldes svampeinfektion i brystet - måske skal du også behandles for dette. Din mand kan ikke smitte med brystbetændelse - men din dreng kan godt smitte med svamp, for det er vigtigt at I begge behandles, hvis du har en svampeinfektion - ellers kan I blive ved med at smitte hinanden og netop sårheling forsinkes, hvis der er svamp i brystet ...
Det er helt normalt at mælkemængden falder i den periode, hvor kvinden har brystbetændelse og at man ser nogle dage at barnets vægt stagnerer. Dette bør dog ikke fortsætte og det er meget vigtigt at du får mælken til at løbe igen. Det kan være nødvendigt at supplere med flaske og modermælkserstatning eller udmalket modermælk i en periode, men det er vigtigt for at få produktionen op og for at få behandlet brystbetændelsen at barnet fortsat kommer til brystet.
Det er ikke usædvanligt at mælken virker til at flyde meget langsomt, for det første er man jo anspændt på grund af feber og smerter og at sidde med en malkemaskine / brystpumpe er for mange også rigtig svært og noget som man rent mentalt godt kan blokere overfor. Det vil være en rigtig god idé at sidde med varme omslag på brystet inden du skal amme eller vil malke ud og hvis din dreng er meget urolig ved brystet og ikke rigtig har tålmodighed til at vente på at mælken løber, så kan det være en fordel at du endten går lidt rundt med ham ved brystet, at du skifter ammestillinger og prøver at lægge ham til forskellig vis eller at du tager en 2 ml sprøjte og drypper lidt af din udmalkede mælk ind i mundvigene på ham, så han kan smage at der er noget at komme efter og derfor tager fat ved brystet igen.
Du kan også hos lægen få en syntocinon-spray som er en næsespray, hvor du tager et pust i hvert næsebor lige inden du lægger ham til. Dette hjælper din nedløbsrefleks igang, men det kræver at der er mælk at komme efter. Hvis brystet ikke er fyldt med mælk, så virker sprayen ikke.
Sørg for at du ikke fryser og ikke får træk, men at du holder dig varm både på brysterne og på dine hænder og fødder. Især nu, hvor det er varmt udenfor og vi går i bare tæer - når I sidder på terrassen, så kan du let få træk på dine fødder. Det samme vil ske, hvis du sopper i vandkanten og det går ikke, når du ammer og er disponeret for brystbetændelser. Du skal have varme fødder og hænder og må ikke få træk og kulde.
Sørg for at få hvile, få nogen til at hjælpe med lidt mad, indkøb, rengøring osv. så du fuldt og helt kan hellige dig selv og din lille søn og amning. Hold besøg af gæster på et minimum og sørg for at hvis de skal have noget til kaffen, så har de det selv med:)
Læg dig i sengen med din søn og giv ham så meget hud mod hud kontakt som muligt - det er lidt ligesom at starte forfra. Lad ham selv søge brystet og spise, når han har lyst. Selvom det kan virke absurd at skulle gå i seng og starte forfra, så kan det have en meget stor effekt.
Du skal naturligvis give amningen en chance og forsøge at få den til at køre igen og det er meget fint, at du gerne vil amme og kæmpe for at det skal lykkes. Men du skal naturligvis også overveje, hvor meget du vil kæmpe. Du har jo også en større dreng, som naturligt stadig har brug for dig og det er vigtigt at du prioriterer din ressourcer.
Jeg ved dog godt at det er vigtigt at have prøvet rigtig mange ting, for at få amningen til at fungerer - og derfor skal du også stadig forsøg - men husk at det jo ikke skal være amning for enhver pris, man er stadig en ligeså god mor selvom man ikke kan amme sit barn!
Håber du kan bruge dette videre, stort knus herfra :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske