Brev:
Brystbetændelse igen og for lidt mælk
2. juni 2011
Alder:
0 mdr.
Brystbetændelse igen og for lidt mælk
Kære Helen,
Nu har vi fået lillebror og han er blevet tre uger gammel. Han er en god dreng, men jeg har desværre været så uheldig at få brystbetændelse… for anden gang. For to uger siden i højre bryst og nu i venstre bryst.
Jeg er virkelig ked af det og kan ikke forstå hvorfor, især nu anden gang. Det er hårdt at være syg med influenzalignende symptomer og så skulle tage sig af en lille. Det er ikke spor rart at skulle tage antibiotika igen og især ikke fordi det giver den lille diarre og rød numse.
Jeg har fået mærkbart mindre mælk. Natten inden jeg begyndte behandlingen havde jeg det meget skidt og vi fik næsten ikke sovet fordi han hele tiden ville sutte. Og jeg lod ham gøre det fordi jeg tænkte at jeg nok ville få mere mælk ved at lægge ham til. Men han virkede ikke til at få sin sult stillet. Hans afføring blev sparsom og lysegrøn – sådan var den hele dagen i går – og jeg har fået så ømme brystvorter at jeg i går i stedet begyndte at malke ud og supplere med modermælkserstatning.
Nu hvor jeg malker ud kan jeg tydeligt se at jeg ikke har særlig meget mælk og jeg er simpelthen så ked af det, ikke nok med at jeg er syg og har det elendigt, jeg er så bange for at mælken ikke kommer tilbage.
Jeg ønsker virkelig at fortsætte med at amme. Det har været meget smertefuldt, og først for et par dage siden syntes jeg det begyndte at være til at holde ud for smerter. Og så sker det her!
Hvordan kan jeg undgå at få brystbetændelse igen? For hvis det kan komme tilbage én gang kan det sikkert komme flere gange. Lægen sagde sådan lidt henkastet at infektionen nok ikke var blevet slået helt ned første gang. Men kan det være at min mand også bærer rundt på den bakterie, at jeg har smittet ham og han så har smittet mig igen, eller hvor kan det komme fra?
Og hvordan kan jeg fortsætte med at amme og hvad kan jeg gøre for at få mælken tilbage?
Jeg malker som sagt ud siden i går sidst på eftermiddagen, jeg forsøgte at lægge ham til tidligt i morges, men det gjorde så vanvittigt ondt og han fik ikke rigtig noget, så jeg tog ham væk efter tre-fire minutter.
Jeg håber du vil give mig nogle gode råd, tak for hjælpen!
Kærlig hilsen
en syg mor