Svar: Pasning og amning - har aldrig fået flaske

22. maj 2011

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Susanne

Selvom din dreng aldrig har fået flaske, så vil det være naturligt at den der passer ham, forsøger at tilbyde ham en flaske inden han skal sove. Flasken vil være det der minder mest om at få bryst og derfor minder mest om det han kender og er tryg ved. Dertil kommer at mælken han får i flasken, naturligt skal være lun, præcis som modermælken også er det hos dig, når han dier ved brystet.

Du kan overveje om du vil malke ud inden, så han kan få din mælk på flaske - alternativet er at købe et par brikker med modermælkserstatning og så give ham det.

Hvis du vælger at malke ud, så kan du naturligvis leje en brystpumpe og så malke lidt ud over de næste dage og på den måde samle sammen, så der er mælk nok til ham, den aften du er væk. Man kan lege en brystpumpe i de større babyudstyrsforretninger eller hos Falck eller på visse apoteker.

Du kan også vælge at købe en manuel brystpumpe, de er billigere og hvis der kun er tale om at du vil malke ud få gange og ikke dagligt, så er det fint at købe en sådan.

Men inden du køber eller lejer pumper, så kunne du også prøve om du kunne håndudmalke ... Mange kvinder har faktisk let ved dette og det kunne være et forsøg værd.

Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i.

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod brystvorten - ...

Annonce

... enten i cirkelbevægelser eller ved at stryge med flad hånd. Du kan også stimulere brystvorten mellem tommel- og pegefingeren.

- Træk vejret dybt og roligt, tænk på mælk der løber.

- Anbring tommelfingeren over brystvorten og pege- og langefinger under brystvorten i kanten af det brune område.

- Pres brystvorten og din hånd forsigtigt ind i brystet mod din brystkasse.

- Klem fingrene sammen om mælkekamrene og slip, så mælkekamrene fyldes igen, klem og slip og gentag denne bevægelse rytmisk - ligesom barnets rytmiske suttebevægelser.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

- Gentag processen hele vejen rundt i brystet, forestil dig evt. at brystet er et ur, hvor alle timer skal malkes. Start hver gang med at stryge, massere let, få nedløbsrefleksen sat igang, pres, klem og slip.

Du kan også spørge din sundhedsplejerske om ikke de har dvd'en "At malke med hånden" stående på kontoret og om du kan få lov at låne den :)

Som sagt kan du også købe erstatning og netop erstatning i brik vil være praktisk at bruge og let at give for den der passer. Hvis han ikke vil have flaske, så er alternativet at give ham mælk af kop - igen altså enten modermælk eller modermælkserstatning.

Du skal naturligvis være opmærksom på, hvor mange timer du er væk og hvor spændt dit bryst bliver. Det lyder som om at du stadig ammer en del og du skal være opmærksom på at du godt kan få en brystbetændelse, hvis du ikke får malket ud og der går lang tid... I hvert fald vil det være rigtig godt, hvis du hjemme omkring midnat kan amme ham igen, så du får 'tømt' lidt af brysterne der.

Håber du kan bruge dette videre.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år