Svar: Amning - igen igen - 2 mdr.
17. maj 2011
Alder:
2 mdr.
Kære forvirrede forældre
Det er altid rigtig svært at finde ud af, hvor meget mælk barnet får, når man ammer - man kan jo desværre ikke åbne og se hvad brystet indeholder og det er naturligt frustrerende. Her giver flasken naturligt en større ro, fordi man ved præcist, hvor meget barnet har indtaget og hvis barnet har spist godt, så ved man også at det ikke er fordi barnet er sultent, at det så efterfølgende ikke falder til ro ...
Med amning er det anderledes og her er I nødt til at se på, hvordan jeres dreng virker. Jvf. et af mine tidligere svar om "tegn på at barnet trives med eller ikke trives med amning" :)
Som tommelfingerregel har jeres dreng brug for 1/6 af sin vægt i døgnet. Det betyder at hvis han vejer 5300g så er hans døgnbehov 880-900ml. Det vil normalt være passende at han spiser 6-8 gange i døgnet, svarende til hver 3 eller hver 4 time og det betyder at han skal have mellem 115-150ml hver gang. Det betyder også, at hvis han spiser 80 ml af en flaske, så er det et reelt behov, hvorimod, hvis han efter at have ammet kun spiser 25 ml så har han sandsynligvis fået nok ved brystet.
Det lyder rigtig fint at han nogle gange afviser flasken og det tyder på at din mælkeproduktion er blevet sat godt op. Det er rigtig flot. Det lyder også som om at du har fint med mælk, især på det ene bryst, hvor du bare skal trykke lidt på brystet, så sprøjter mælken :)
Når han tager fat, slipper, tager fat, slipper og mælken strømmer ud, så er det sandsynligvis fordi han har svært ved at følge med den mælkestrøm der kommer. Her kan det være en rigtig god idé at du lige letter trykket lidt fra brystet og lader den første vandholde mælk komme ud og så derefter lægger til. Det kan gøre at presset ikke er så stort til at begynde med.
Det kan også være en god idé at amme i forskellige stillinger, faktisk kan det nogle gange hjælpe, hvis du lægger dig ned, så brystet falder til siden og bliver mere fladt og så lader din dreng ligge på dig - så han skal die "mod tyngdekraften" som du også selv er inde på :)
Og så kan du også prøve at starte med brikken på det bryst, fordi det måske gør at han ikke stimulerer helt så kraftigt i starten og bedre kan følge med og så når der er lidt rytme og ro på, og han måske lige har brug for lidt luft, så kan du fjerne brikken og lægge ham direkte til brystet.
Børn kan godt glemme hvordan man tager flaske eller hvordan man spiser af et bryst - det er to forskellige måder at sutte på og kræver forskelligt arbejde, så nogle gange bliver det forvirrede og holder sig kun til én ting :)
I skal sørge for at tilbyde mælk med 3 max 4 timers mellemrum. I skal prøve at skabe en rytme, hvor han som udgangspunkt tilbydes mælk inden han skal sove, men også kan tilbydes brystet en gang imellem, hvis han vågner og virker tørstig. Det er naturligt at han har brug for mad, hvis han f.eks. har sove 2½-3 timer, så skal han spise når han vågner, men kan så også få en lille tår inden han skal sove igen ... Hvis I gør dette, så burde han få, hvad han har behov for.
Hvis han falder til ro i forbindelse med amning, virker glad, smilende, har gode våde bleer, tager godt på osv. så må I tro på at han får sit behov dækket. Hvis han virker søgende, ikke kan falde til ro, ikke rigtigt tisser osv. så skal I supplere med en flaske og lade ham tage, hvad han viser behov for der.
Og så må I lade sundhedsplejersken kontrolveje ham lidt endnu, indtil I har helt overblik over om du danner mælk nok til at dække hans behov og hvis ikke, hvor meget flaske han så vil have behov for. Det er jo super flot at du ammer så meget som du gør - så his han skal have flaske et par gange om dagen, så er det rigtig fint - det kan du godt være stolt af med den start i har haft :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske