Brev:
Amning - igen igen - 2 mdr.
17. maj 2011
Alder:
2 mdr.
Amning - igen igen - 2 mdr.
Hej Helen,
Sidst jeg skrev til dig var planen, at amning skulle nedtrappes stille og roligt. Jeg ammede med ammebrik og gav flaske derefter. Det kunne jeg så åbenbart blive ved med, og det gjorde jeg. For 2.5 uger siden blev Linus vejet af sundhedsplejersken, og han havde taget fint på, 60 cm og 5.3 kg.
En halv uge efter det prøvede jeg at amme uden ammebrikker - og det ville han pludselig godt! Så det gjorde jeg i stedet. Men få dage senere begyndte han at nægte flaskerne! Det gik der så en lille uge med, hvor han fik tilbudt flaske efter hvert måltid, men oftere og oftere ikke ville tage den.
Først troede vi han måske var lidt syg, det har både faren og jeg nemlig været. Så tænkte vi, at han nok var blevet forvirret over at skulle skifte mellem det bløde bryst uden ammebrikker og sutteflasken. Er det muligt? Kan de mon lige pludselig glemme, hvordan man tager flasken?
Efter den her lille uge med færre flasker fik jeg ham vejet hos sundhedsplejersken, og han havde taget 300 gram på i løbet af de 10 dage siden sundhedsplejersken var forbi sidste gang, så han har i det mindste ikke sultet. Sundhedsplejersken mente ud fra mine forklaringen, at jeg havde fået mere mælk, og han derfor afviste brystet. Vi aftalte at jeg skulle give færre flasker, og få ham vejet igen en uge senere.
Men ughhh, jeg er så bange for han ikke får mad nok!
Et af problemerne er, at hverken mig eller faren kan tyde hans signaler mht. hvornår han er sulten. Han er en usædvanlig stille og rolig dreng, der er meget glad for at smile og række tunge af os, og han skriger næsten aldrig. Storebror var et kolikbarn, så det forvirrer os rigtig meget!
Mht. flaske er vi i tvivl om hvor meget vi skal tilbyde den, fordi han (næsten) aldrig hapser på med det samme. Vi ender altid med at proppe den i munden på ham et par gange, og så tager han den efter et stykke tid. Det gjorde vi ALDRIG med storebror, men han fik jo også kun flaske. Han kan så sagtens drikke fx 80 ml, så han må alligevel have været sulten? Jeg er lidt bange for vi propper mad på ham, fordi vi stadig er lidt i chok over han ikke tog på i starten.
Amningen er så desværre heller ikke helt afslappet. Højre bryst er ikke noget problem, der drikker han stille og roligt, og kan også falde i søvn en gang i mellem. Men det er brystet, hvor der ikke er så meget i. Venstre bryst er der meget mere i, brystet er lidt større, og hvis man trykker på det sprøjter det ud. Amning ved venstre bryst er lidt et mareridt, Linus hapser på og hopper fra og hapser på og hopper fra med få sekunders mellemrum.
Amningen foregår typisk sådan: Jeg lægger ham til, han sutter, og efter måske 30 sekunder kan jeg mærke nedløbsrefleksen, og Linus sutter nu med en anden rytme. Sut- synk - sut - synk - sut - spyt bryst ud - haps på igen - sut - synk - sut - synk - spyt bryst ud - haps på igen. Og det fortsætter bare under hele amningen, til vi begge er badet i sved og dækket i gylp fordi han sluger så meget luft.
Jeg har prøvet at lægge ham til så han skulle amme lidt mod tyngdekraften (hvis han nu synes det sprøjter for meget), men jeg synes ikke jeg kan mærke den store forskel.
Hjælp! Vi kan hverken finde ud af amning eller flaskning :(
Med venlig hilsen
- de meget forvirrede forældre