Svar: Ammestop - måske

5. maj 2011

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære ambivalente mor

I og med at I har besluttet at far og søn skal på ferie uden mor i et par dage, så har I jo et eller andet sted, også besluttet at amningen så er slut - og jeg synes at du skal benytte den lejlighed, til at stoppe helt.

Med den alder jeres dreng har nu, så er han så bevidst om brystet og om den ro og trygheden amningen giver, at han ikke vil sige fra selv. Det er en beslutning du skal tage for ham, det er et valg du skal træffe. Det betyder også, at hvis du tilbyder ham brystet, når han er hjemme igen, så bliver det naturligt endnu sværere at stoppe end det er nu og det vil være synd for ham. Han vil ikke kunne forstå, hvorfor han nogle gange må og andre gange ikke må - det kan kun forvirre :)

Jeg kan ikke helt ud af dit brev vurdere, hvor meget du egentlig ammer nu, om det kun er når han skal sove om aftenen og er træt der, eller om det også er i løbet af natten eller nogle gange sker i løbet af dagen, når han er svær at få til at sove eller bliver ked af det ...

Det vil være rigtig godt, hvis du kan skære helt ned for amningen inden far og søn tager af sted, så det kun er en amning han skal undvære på turen og at turen uden ...

Annonce

... mor, er det som så netop fjerner den sidste amning - helt naturligt fordi du jo ikke er der, så kan han ikke ammes og må puttes af far med nyt tryghedsgivende ritual.

Det er naturligvis lidt hårdt at skulle starte vuggestue og skulle rejse med far og undvære mor og brystet inden for næsten samme måned - men sådan er tingene faldet ud, og der er vel ikke så meget at gøre ved det ?? Det I kan gøre, er at give jeres dreng tryghed og nærhed - og ja, her betyder brystet meget, men gør det ikke alene - der er mange andre måder at berolige og betrygge og for ham at finde trøst på, når han er ked af det og det er det han skal lære nu. Det er de nye ritualer I skal finde frem.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hvis du ammer meget, så er du nødt til at skære en amning væk af gangen, for at din krop kan følge med. Ellers risikerer du at få en brystbetændelse. Men som sagt, den sidste amning, den amning som han får lige inden putning, den synes jeg skal fjernes under turen - netop fordi du ikke er der og så er det naturligt udelukket ... og så skal I naturligvis holde fast i de nye ritualer som far så har fået skabt, når de atter er hjemme igen :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor