Svar: Ammestop - måske
5. maj 2011
Alder:
15 mdr.
Kære ambivalente mor
I og med at I har besluttet at far og søn skal på ferie uden mor i et par dage, så har I jo et eller andet sted, også besluttet at amningen så er slut - og jeg synes at du skal benytte den lejlighed, til at stoppe helt.
Med den alder jeres dreng har nu, så er han så bevidst om brystet og om den ro og trygheden amningen giver, at han ikke vil sige fra selv. Det er en beslutning du skal tage for ham, det er et valg du skal træffe. Det betyder også, at hvis du tilbyder ham brystet, når han er hjemme igen, så bliver det naturligt endnu sværere at stoppe end det er nu og det vil være synd for ham. Han vil ikke kunne forstå, hvorfor han nogle gange må og andre gange ikke må - det kan kun forvirre :)
Jeg kan ikke helt ud af dit brev vurdere, hvor meget du egentlig ammer nu, om det kun er når han skal sove om aftenen og er træt der, eller om det også er i løbet af natten eller nogle gange sker i løbet af dagen, når han er svær at få til at sove eller bliver ked af det ...
Det vil være rigtig godt, hvis du kan skære helt ned for amningen inden far og søn tager af sted, så det kun er en amning han skal undvære på turen og at turen uden mor, er det som så netop fjerner den sidste amning - helt naturligt fordi du jo ikke er der, så kan han ikke ammes og må puttes af far med nyt tryghedsgivende ritual.
Det er naturligvis lidt hårdt at skulle starte vuggestue og skulle rejse med far og undvære mor og brystet inden for næsten samme måned - men sådan er tingene faldet ud, og der er vel ikke så meget at gøre ved det ?? Det I kan gøre, er at give jeres dreng tryghed og nærhed - og ja, her betyder brystet meget, men gør det ikke alene - der er mange andre måder at berolige og betrygge og for ham at finde trøst på, når han er ked af det og det er det han skal lære nu. Det er de nye ritualer I skal finde frem.
Hvis du ammer meget, så er du nødt til at skære en amning væk af gangen, for at din krop kan følge med. Ellers risikerer du at få en brystbetændelse. Men som sagt, den sidste amning, den amning som han får lige inden putning, den synes jeg skal fjernes under turen - netop fordi du ikke er der og så er det naturligt udelukket ... og så skal I naturligvis holde fast i de nye ritualer som far så har fået skabt, når de atter er hjemme igen :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske