Svar: Kan jeg stadig komme til at fuldamme?
3. maj 2011
Alder:
1 mdr.
Kære Sarah
Det at danne mælk er afhængigt af hvor meget barnet kommer til brystet. Det er vigtigt at barnet dier hyppigt - jo hyppigere barnet dier, jo mere mælk dannes der. Det betyder at det giver mere mælk at amme hver 2 time end hver 4 time.
Det er sådan, at når man giver flaske, så vil barnet naturligt ikke die ligeså hyppigt ved brystet og derfor vil mælkemængden ved brystet falde og mængden i flasken naturligt stige. Samtidig er det sådan, at det kræver betydeligt flere kræfter og mere energi at die ved brystet end det gør at die af en flaske. Barnet vil derfor på sigt ofte foretrække flasken og derfor vil man ofte også opleve, at når man først begynder at supplere amning med flaske, så vil flaskegivningen tage mere og mere over.
Det behøver naturligvis ikke være sådan, men man er nødt til at vurdere det efter hvad der tjener barnet bedst, for i sidste ende er det vigtigste jo at dit barn får den mængde mælk han har brug for, for at trives og vokse som han skal.
Hvis din dreng vejer 5700 gram, så har han lige nu brug for ca 950 ml i døgnet. Dette behov stiger i takt med at han vokser. Det betyder at hvis han spiser 6 måltider i døgnet, så har han behov for at få ca 160ml i hver flaske. Du fortæller at du lige nu er oppe på at give ham 120ml i hver flaske og han får altså betydeligt mere mælk af flaske end han får hos dig.
Det er nødvendigt at du starter med at amme ham, så han starter med at stimulere brystet og får vist din krop, at han har behov for at få mælk. Når din krop mærker at han har brug for mælken, så producerer den mælk - netop fordi han lægges til. Når du så har ammet, så vil det være godt at supplere ham på en flaske.
Det lyder som om at I lige nu har en fin rytme, hvor han får mælk ca hver 4 time og den rytme kan I naturligt bibeholde. Det vil dog være nødvendigt at du begynder at malke ud, stimulere med en brystpumpe eller en lejet malkemaskine, for at vise din krop at den skal producere mere mælk. Som jeg startede med at skrive, så er det hyppigheden af amning/stimulation der øger mælkemængden og du kan derfor øge ved at amme hver 4 time og malke ud ind imellem.
Du kan gøre det, at du ammer fra det ene bryst, når han vågner af en lur og ammer fra modsatte bryst inden han skal sove næste lur, så du får ammet fra begge bryster mellem hver lur. Og først derefter supplerer med flasken og han så sover. Du kan også gøre det at du malker ud på det ene bryst imens han dier af det andet bryst. Det kan faktisk øge din mælkemængde ekstra meget at "dobbelt-amme" eller "dobbelt-udmalke". Du kan f.eks. lege en brystpumpe med dobbeltaggregat netop beregnet til at pumpe på begge bryster samtidig.
Du skal i starten nok regne med at malke ud eller amme ca 8 gange i døgnet, svarende til hver 3 time, stille og roligt vil det være fint at malke ud eller amme 6 gange i døgnet, svarende til det din dreng spiser nu. Det kan hjælpe at malke ud i løbet af aften, nat eller tidlig morgen, fordi du producerer ekstra af det mælkestimulerende hormon om natten. Måske skønner du, at du har mere brug for søvnen og det er helt okay - men som udgangspunkt bør der ikke gå mere end højst 6 timer mellem amning eller udmalkning. Det er også vigtigt at du ved, at du ikke kan "spare mælken op" ved at springe en amning over, det vil på sigt nedsætte din mælkemængde yderligere.
Du skal bruge ekstra energi på at danne mælk, derfor skal du sørge for at spise sundt og godt, få flere måltider igennem dagen, få hvilet dig. Det vil være rigtig godt, hvis du kan drikke ½ liter mælk om dagen (eller spise godt med yoghurt og ost) da din krop vil bruge kalk fra dine knogler til at danne mælk og du derfor må 'styrke' den lidt, ved at indtage mælk.
Hvidtøl anbefales ikke fordi der er alkohol i.
Ammete kan forsøges, nogle synes det virker, andre oplever at det giver barnet mavekneb ...
Du kan også få medicin, hvis ovenstående ikke har effekt. Det skal du have via egen læge. Man kan give primperan der virker på mælkedannelsen og syntocinonspray, der virker på nedløbsrefleksen (sidstnævnte kræver at der er mælk og kan være en idé, hvis man blokerer over malkemaskinen).
Og så skal du naturligvis overveje om du har overskud til at gå igang med at stimulere til ekstra mælk. Det kan sagtens være et forsøg værd og hvis du meget gerne vil amme, så synes jeg bestemt at du skal prøve og give det en chance - løbet er ikke kørt endnu. Men samtidig vil jeg også sige, at det vil kræve rigtig meget og at du skal vurdere, hvad du vil bruge dine kræfter på. jeg vil gerne støtte dig i amning, men det skal ikke være amning for enhver pris og du skal huske at den gode mor ikke sidder i brysterne, hun sidder i hjertet :)
Knus herfra og fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske