Svar: Aften pjevs
1. april 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Lene
De fleste børn vil de første måneder, spise hyppigt om aftenen. Det er sådan at mælken om aftenen er mere koncentreret og mindre vandholdig og ved at lade barnet die hyppigt, så får barnet små mængder koncentreret mælk og dermed større mæthed - hvorved barnet så også ofte sover et lidt længere stræk først på natten. Det er meget hensigtsmæssigt for dig som mor, fordi du så også har mulighed for at få et par gode sammenhængende nattetimer, inden du skal amme igen :) Naturen er smart indrettet :)
I 3-4 måneders alderen ændrer mange børn spisemønster. De begynder at opleve mere af verden, følger mere med. Når du ammer, så kan du sandsynligvis godt fornemme, at din datter nogle gange mister koncentrationen. Hun tager fat, dier, slipper, smiler til dig, tager fat igen, virrer med hovedet, slipper, kikker sig omkring, tager fat igen osv. Og kommer far ind i rummet, så slipper hun og kikker efter ham ... Hun begynder altså i kraft af sin udvikling at lade sig forstyrre lidt når hun spiser og det betyder at hun naturligt netop i 3-4 måneders alderen kan have tendens til at slatspise (og nogle gange også slatsove) lidt.
Derfor er det rigtig vigtigt, at du er opmærksom på at hun bliver fyldt godt op hele dagen igennem og at du forsøger at tilbyde hende brystet en ekstra gang - f.eks. ved at amme både når hun vågner af en lur og inden hun skal sove næste lur. Ved at amme fra begge bryster mellem hver lur, får hun ekstra mælk og din mælkemængde øges også på denne måde. Og igen - ved at fylde hende godt op om dagen, så er behovet for optankning om aftenen naturligt også lidt mindre ... men stadig har hun brug for den 'koncentrerede' mælk sidst på dagen :)
I takt med at hun begynder med skemad, ofte i 5-6 måneders alderen, så vil hun naturligt blive mæt på en anden måde og behovet for at spise hyppigt ved brystet nedsættes :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske