Svar: Aften pjevs

1. april 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lene

De fleste børn vil de første måneder, spise hyppigt om aftenen. Det er sådan at mælken om aftenen er mere koncentreret og mindre vandholdig og ved at lade barnet die hyppigt, så får barnet små mængder koncentreret mælk og dermed større mæthed - hvorved barnet så også ofte sover et lidt længere stræk først på natten. Det er meget hensigtsmæssigt for dig som mor, fordi du så også har mulighed for at få et par gode sammenhængende nattetimer, inden du skal amme igen :) Naturen er smart indrettet :)

I 3-4 måneders alderen ændrer mange børn spisemønster. De begynder at opleve mere af verden, følger mere med. Når du ammer, så kan du sandsynligvis godt fornemme, at din datter nogle gange mister koncentrationen. Hun tager fat, dier, slipper, smiler til dig, tager fat igen, virrer med hovedet, slipper, kikker sig omkring, tager fat igen osv. Og kommer far ind i rummet, så slipper hun og kikker efter ham ... Hun begynder altså i kraft af sin ...

Annonce

... udvikling at lade sig forstyrre lidt når hun spiser og det betyder at hun naturligt netop i 3-4 måneders alderen kan have tendens til at slatspise (og nogle gange også slatsove) lidt.

Derfor er det rigtig vigtigt, at du er opmærksom på at hun bliver fyldt godt op hele dagen igennem og at du forsøger at tilbyde hende brystet en ekstra gang - f.eks. ved at amme både når hun vågner af en lur og inden hun skal sove næste lur. Ved at amme fra begge bryster mellem hver lur, får hun ekstra mælk og din mælkemængde øges også på denne måde. Og igen - ved at fylde hende godt op om dagen, så er behovet for optankning om aftenen naturligt også lidt mindre ... men stadig har hun brug for den 'koncentrerede' mælk sidst på dagen :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I takt med at hun begynder med skemad, ofte i 5-6 måneders alderen, så vil hun naturligt blive mæt på en anden måde og behovet for at spise hyppigt ved brystet nedsættes :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte