Svar: Manglende lyst til bryst - 6 mdr.
31. marts 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Mor til R
Umiddelbart ser planen for dagen meget fin ud og det lyder rigtig godt at tilbyde din datter 3 måltider skemad dagligt + lidt mellemmåltider i form af frugtmos, som nu :)
Derudover vil de fleste børn i 6 måneders alderen have brug for at blive amme 5-6 gange i døgnet og når de bliver 7 måneder vil det ofte være passende med 4 amninger - skemaden fylder i den alder lidt mere. Det vil sige, at barnet fortsat få mad på samme tidspunkter som nu, men mængden fylder mere og 1-2 af amningerne erstattes af maden om dagen.
Der kan være mange årsager til at børn pludselig afviser brystet, det man kan kalde ammestrejke. Det kan opstå langsomt over en længere periode - som du f.eks. beskriver, at først vil hun ikke det ene bryst og så vil hun pludselig heller ikke det andet. Det kan også opstå akut, hvor barnet pludselig bare nægter at blive ammet ...
Du skal overveje om der er sket noget i jeres familie, som giver uro, dårlig eller trykket stemning, for det kan spille ind. Det kan være de store ting, som dødsfald eller skilsmisser, men det kan også være en generelt dårlig stemning, hvor I skændes meget og hvor der ligesom ikke rigtig er stemning af harmoni.
I forhold til din datters alder, kunne det dog også sagtens handle om at hun måske er ved at få tænder og det at gummerne klør, gør ondt, irriterer, gør at hun ikke vil die ved brystet.
Så kan det også handle om at du måske er ved at få menstruation, de hormonelle ændringer der sker i din krop, kan gøre at mælken ændrer smag og det får nogle børn til at fravælge brystet i den periode, hvor du bløder.
Børn kan også reagere negativt overfor brystet, hvis man som mor pludselig skifter til en anden parfume eller hvis man begynder at tage noget medicin, som giver smag til mælken.
De kan begynde at vælge brystet fra hvis de får meget sutteflaske, fordi det er meget lettere at spise af en flaske end det er at spise af et bryst .. ligesom det kan påvirke lysten til brystet, hvis de spiser for store mængder skemad og simpelthen er for mætte, til at ville drikke ...
Det kan også handle om at din datter har en alder lige nu, hvor hun naturligt bruger sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt - det kan gøre hende ekstra tryghedssøgende og derfor gøre at hun søger brystet hyppigere - men det kan også gøre det modsatte, at hun næsten har for travlt til at spise.
Som sagt ser planen for dagen fin ud og hvis du tilbyder skemad og bryst i løbet af dagen, som du har beskrevet, så burde din datter rent ernæringsmæssigt ikke have behov for mælk midt nat. Det betyder at du godt kan arbejde på at give hende mælk aften inden putning, igen omkring midnat og her gerne fra begge bryster (hvis hun vil det) og så undvære mælk til næste morgen tidlig. At sove igennem i denne alder er, at sove 5-6 timer uden at få mælk f.eks. fra kl. 24 til 05/06 ...
Du skal være opmærksom på at hun naturligt vil kunne klynke, smågræde, virke lidt vågen osv om natten, men at det ikke er ensbetydende med at hun skal have bryst hver gang. I stedet må du hjælpe hende videre med stillingsskift, beroligende ord og kærtegn :)
For at komme væk fra brystet midt nat, kan du læse kap 6 i min bog "Sådan får du dit barn til at sove" som du fortæller at du har - tak :)
Håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske