Brev:
Manglende lyst til bryst - 6 mdr.
31. marts 2011
Alder:
6 mdr.
Manglende lyst til bryst - 6 mdr.
Hej Helen
Først en stor tak for dine tidligere svar. Du skal vide at jeg finder stor ro og tryghed i dine svar.
Min datter på 6 1/2 måned er blevet ammet siden fødslen og fået skemad siden hun var 4 mdr. I den sidste tid har hun været MEGET svær at amme. Det startede med det højre bryst - hver gang jeg lagde hende til gik hun helt i flitsbue og blev helt hysterisk - hun spiste så fint når man lagde hende til venstre. Nu strejker hun ved begge bryster.
Jeg har også prøvet at lægge mig med hende i sengen, men også her laver hun flitsbue og strejker. Dette er dog i midler tid kun et problem om dagen - om natten vil hun fint drikke. Hun vil gerne smage på skemaden, men hun spiser måske kun 5-6 skefulde og så vil hun ikke have mere - så jeg tænker at hun da må være sulten??? Vi prøver at lave meget varieret mad til hende med forskellige smagsindtryk, så det ikke bliver for kedeligt for hende.
Et andet problem er så at hun spiser lige lovligt meget om natten (efter min mening). Du får lige en dagsplan:
Mellem 5.30 og 6.15: Bryst - sover lidt videre til omkring kl 7
7.45: havregrød og vand af kop
9.00: Lidt sveskemos eller lignende og jerndråber
9.30: ammes
10.00: Ligges til formiddagslur (sover til ca 11.00)
11.45: Mos af forskellige grøntsager og evt. lidt kød og vand af kop
13.30: Ammes
14.00: ligges til middagslur (sover til ca 15.15)
18.00: Mos af forskellige grøntsager og evt. lidt kød og vand af kop.
19.30: Ammes og ligges i seng
Om natten holder rytmen så op. Ronja spiser på meget forskellige tidspunkter og der er meget forskel på hvor meget hun søger. Hun spiser mindst 3 gange om natten (sen aften, midt nat og tidlig morgen. Det kan jeg godt leve med, men ofte vil hun have mad flere gange.
Jeg har læst din bog og andre af dine svar og kan tolke af hun nok får for meget mad om natten og derfor ikke har appetit om dagen og omvendt. Du skriver at hvis man er sikker på at hun ikke er sulten, så kan man forsøge at give hende brystet og så lirke det ud når hun er faldet til ro. Men hvordan ved jeg om hun er sulten eller ej?
Jeg tror måske nok at hun ville tage brystet om dagen hvis hun var sulten nok - jeg er dog bange for at give mindre bryst om dagen af frygt for at hun vil spise mere om natten. Hvordan får jeg brudt denne onde cirkel?
Med venlig hilsen
Mor til R