Svar: Nedtrapning af amninger og dagsrytme
15. marts 2011
Alder:
7 mdr.
Kære mor til den dejligste lille pige
Min holdning er at man som udgangspunkt aldrig skal ændre på noget som fungerer, og som du beskriver jeres lille pige, hverdagen, hendes rytme osv. så lyder det som om at tingene faktisk fungerer godt hos jer.
Derfor synes jeg at I skal være forsigtige med at ændre på tingene, gør I det, skal I i hvert fald overveje, hvad det er I vil opnå og hvad det er vigtigt ...
Gennemsnitligt vil børn i jeres datters alder, have brug for at sove ca 14½ time i døgnet. Det vil ofte være fordelt således, at barnet sover 2 lure om dagen og en lang nattesøvn, som naturligt stadig vil være afbrudt af at få mælk sen aften og tidlig morgen. At sove igennem i denne alder er at sove 5-6 timer uden mælk.
Dagslurene vil tilsammen ofte være af ca 3 timers varighed og nattesøvnen ca 11-1½ time. Det vil ofte være sådan at barnet sover en formiddagslur på ca 1 time og en middagslur på ca 2 timer, nogle børn sover også to lige lange lure og det er helt fint. Det vil ofte passe at blive puttet til natten og sove når kl er ca 19.30-20 og så stå op kl. ca 7 om morgenen.
Jeres datter står op 7-7.30, hun sover formiddagslur på 2-3 timer og en middagslur på ca 2 timer. Altså mellem 4-5 timer samlet i løbet af dagen. Så sover hun omkring kl. 21.30, nogle gange kl. 22 og sover således en nattesøvn på 9½-10 timer. Samlet sover hun altså det antal timer som hun har brug for i løbet af et døgn. Hun sover bare en større del af timerne om dagen og har derfor en kortere nattesøvn.
Som sagt skal man ikke ændre på noget der fungere og selvom jeres datter sover en del om dagen i forhold til gennemsnittet, så sover hun ikke så meget, at hun ikke også har tid til at spise, lege, udvikle sig motorisk og mentalt. Men det er på sigt naturligvis vigtigt at hun sover mindre og mindre om dagen, fordi det er i de lyse timer hun skal være mest aktiv og i de mørke timer hun skal sove :)
Hvis du vil ændre på hendes puttetidspunkt, så er du nødt til at vække hende fra hendes dagslure. Hun er altså nødt til at sove mindre om dagen, hvis du vil have hende til at overgive sig tidligere til søvnen om aftenen og sove mere om natten. Det er det jeg mener med, at I skal vide hvad I gør og hvorfor I gør det :)
Med hensyn til amning og nedtrapning af dette, så vil det normalt være passende at fjerne amningen inden formiddagsluren først. Det i sig selv, vil godt kunne gøre at hun begynder at sove kortere formiddagslur og det kan gøre at rytmen stille og roligt ændrer sig af sig selv :)
I stedet for mælk, kan hun få lidt frugtmos og frisk frugt som mellemmåltid og i takt med at hun bliver ældre og bedre til at tygge, så kan hun også få lidt brødhapsere i form af en bolle.
Du må gerne allerede nu erstatte formiddagsamningen med et mellemmåltid. Når hun skal passes af far og du starter på arbejde, vil det være oplagt at erstatte amningen inden middagsluren med lidt mælk af en kop. For på sigt kan det fint være denne amning der fjernes. Hun vil sandsynligvis omkring 9 måneders alderen trives fint med 3 amninger dagligt og det kan sagtens være amning aften, sen aften og tidlig morgen der bibeholdes. På den måde forsvinder amningerne om dagen, helt naturligt når far skal passe. Samtidig vil det være rigtig dejligt for jer at have amningerne, når du er hjemme, det vil være en dejlig måde for jer at mødes på, netop når I har været adskilt i dagtimerne.
Når hun bliver omkring 10 måneder så vil det ofte være passende med to amninger i døgnet og her vil du kunne amme hende aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten, hvor hun vågner og melder sig selv.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske