Svar: Nedtrapning af amninger og dagsrytme

15. marts 2011

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor til den dejligste lille pige

Min holdning er at man som udgangspunkt aldrig skal ændre på noget som fungerer, og som du beskriver jeres lille pige, hverdagen, hendes rytme osv. så lyder det som om at tingene faktisk fungerer godt hos jer.

Derfor synes jeg at I skal være forsigtige med at ændre på tingene, gør I det, skal I i hvert fald overveje, hvad det er I vil opnå og hvad det er vigtigt ...

Gennemsnitligt vil børn i jeres datters alder, have brug for at sove ca 14½ time i døgnet. Det vil ofte være fordelt således, at barnet sover 2 lure om dagen og en lang nattesøvn, som naturligt stadig vil være afbrudt af at få mælk sen aften og tidlig morgen. At sove igennem i denne alder er at sove 5-6 timer uden mælk.

Dagslurene vil tilsammen ofte være af ca 3 timers varighed og nattesøvnen ca 11-1½ time. Det vil ofte være sådan at barnet sover en formiddagslur på ca 1 time og en middagslur på ca 2 timer, nogle børn sover også to lige lange lure og det er helt fint. Det vil ofte passe at blive puttet til natten og sove når kl er ca 19.30-20 og så stå op kl. ca 7 om morgenen.

Jeres datter står op 7-7.30, hun sover formiddagslur på 2-3 timer og en middagslur på ca 2 timer. Altså mellem 4-5 timer samlet i løbet af dagen. Så sover hun omkring kl. 21.30, nogle gange kl. 22 og sover således en nattesøvn på 9½-10 timer. Samlet sover hun altså det antal timer som hun har brug for i løbet af et døgn. Hun sover bare en større del af timerne om dagen og har derfor en kortere nattesøvn.

Som sagt skal man ikke ændre på noget der fungere og selvom jeres datter sover en del om dagen i forhold til gennemsnittet, så sover hun ikke så meget, at hun ikke også har tid til at spise, lege, udvikle sig motorisk og mentalt. Men det er på sigt naturligvis vigtigt at hun sover mindre og mindre om dagen, fordi det er ...

Annonce

... i de lyse timer hun skal være mest aktiv og i de mørke timer hun skal sove :)

Hvis du vil ændre på hendes puttetidspunkt, så er du nødt til at vække hende fra hendes dagslure. Hun er altså nødt til at sove mindre om dagen, hvis du vil have hende til at overgive sig tidligere til søvnen om aftenen og sove mere om natten. Det er det jeg mener med, at I skal vide hvad I gør og hvorfor I gør det :)

Med hensyn til amning og nedtrapning af dette, så vil det normalt være passende at fjerne amningen inden formiddagsluren først. Det i sig selv, vil godt kunne gøre at hun begynder at sove kortere formiddagslur og det kan gøre at rytmen stille og roligt ændrer sig af sig selv :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I stedet for mælk, kan hun få lidt frugtmos og frisk frugt som mellemmåltid og i takt med at hun bliver ældre og bedre til at tygge, så kan hun også få lidt brødhapsere i form af en bolle.

Du må gerne allerede nu erstatte formiddagsamningen med et mellemmåltid. Når hun skal passes af far og du starter på arbejde, vil det være oplagt at erstatte amningen inden middagsluren med lidt mælk af en kop. For på sigt kan det fint være denne amning der fjernes. Hun vil sandsynligvis omkring 9 måneders alderen trives fint med 3 amninger dagligt og det kan sagtens være amning aften, sen aften og tidlig morgen der bibeholdes. På den måde forsvinder amningerne om dagen, helt naturligt når far skal passe. Samtidig vil det være rigtig dejligt for jer at have amningerne, når du er hjemme, det vil være en dejlig måde for jer at mødes på, netop når I har været adskilt i dagtimerne.

Når hun bliver omkring 10 måneder så vil det ofte være passende med to amninger i døgnet og her vil du kunne amme hende aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten, hvor hun vågner og melder sig selv.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder