Nedtrapning af amninger og dagsrytme

15. marts 2011

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Nedtrapning af amninger og dagsrytme

Hej Helen,

Tusind tak for en fantastisk brevkasse, har flere gange kigget lidt med på, hvad du har skrevet til andre, men planerne passer ikke helt på vores døgnrytme, så håber du kan hjælpe mig.

Vores datter er 7 1/2 måned gammel og er generelt en glad og frisk lille pige, pt. har vi dog et par tænder på vej så rytmen bliver lidt ødelagt, men når det er over vil jeg gerne til at have styr på nedtrapning af amninger, er så småt begyndt, men er usikker på om det er det rigtige jeg gør.

Desuden tænker jeg lidt om hendes søvn rytme er lidt forkert eller hvordan du ser den, vi kunne godt tænke os at få hende lidt tidligere i seng end hun kommer nu, jeg har allerede din bog og har flere gange forsøgt mig efter den med at rykke den 15 min, men kan ikke helt få det til at virke, da hun er svær at læse om aftenen.

05/06: Ammes og sover videre i vores seng
07/07.30: Står op og leger lidt mens jeg laver havregrød til hende
08.00: Havregrød med frugtmos og vand af kop
09.00: Ammes
09.30: Puttes til lur i barnevognen, normalt triller jeg lidt med den ude på teressen (hun sover her mellem 2-3 timer) tænker om det er ok eller for meget
12.00: Frokost: Grød eller grøntsagsmos med kød/æg og vand af kop
14.00: Ammes og puttes (hun sover her ca. 2 timer) så hun står op igen omkring kl 16/16.30 (ved godt at man siger at søvn efter 16 tæller med i nattesøvnen, men er ikke meget for at vække hende)
16.30: 1/2 banan moset sammen med et ...

Annonce

... andet styk frugt feks. kiwi, æble eller lign.
18.00: Aftensmad: Grøntsagsmos med kød/æg og vand af kop, nogle gange får hun lidt frugt bagefter alt efter om vi spiser samtidig som hende eller ej
20.00: Nattøj og leger lidt efterfølgende
20.30: Ammes og læses godnat historie
21.00: I seng sammen med puttekluden hvor efter hun ligger og snakker/nuldre hendes klud, falder for det meste i søvn omkring kl 21.30/22 dog ved at hun holdes i hånd
00.30 Ammes og sove videre

Hendes seng står op af vores så hun kan se mig, vi har haft hende på hendes eget værelse hvilket gik fint i et par uger, når hun endelig faldt i søvn, men vi kunne bruge flere timer fra vi lagde hende til hun sov så hun er tilbage i soveværelset, i en periode har hun tilmed været i vores seng.

Gør meget ud af at hun skal falde i søvn i hendes egen seng, men ved amning ved midnat tager jeg hende over i sengen så jeg kan ligge ned og amme og flytter hende så tilbage igen når hun sover. Tidlig morgen amningen får hun lov at blive liggende i vores seng.

Pt. er der 5 amninger, men ville jo egentlig gerne trappe mere ned stille og roligt. Jeg skal starte på job om 3 måneder hvorefter min mand har to måneders barsel. Hvilken en er den næste jeg kan tage væk og hvornår gør jeg det, samt hvad skal hun have i stedet for.

Hvad tænker du omkring søvnrytmen, sover hun for meget om dagen?

Ser frem til at læse dit svar

Kærlig hilsen
Mor til den dejligste lille pige

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder