Svar: Amning, tager ikke nok på
14. marts 2011
Alder:
0 mdr.
Kære søde du
Tillykke med din lille dreng :)
Det er rigtig vigtigt at din dreng får mælk og nu begynder at tage på. Derfor skal du nu give din dreng modermælkserstatning og det skal han have mindst 6 gange i døgnet - hele døgnet.
Da amningen betyder meget for dig, så er det godt hvis du samtidig også ammer ham - men det du skal gøre er, at du hver gang, starter med at lægge ham til brystet og så supplerer du op med en flaske efterfølgende. Det er vigtigt fordi du på den måde får vist din krop, at der skal produceres mælk, at din dreng har behov og det fortæller du netop ved at lægge ham til.
Den ekstra mælk som han nu skal have på flaske (og det skal være på flaske, fordi han lige nu taber sig og skal tage på i vægt!) skal være modermælkserstatning og han skal under ingen omstændigheder have sukkervand. Det er mælk = næring han har brug for og der er ingen næring i vand eller sukker!
Du skal starte med at amme ham fra et bryst, prøv at amme i forskellige stillinger, fordi han stimulerer brystet forskelligt alt efter hvordan han er lagt til. Sørg for at holde ham igang ved brystet, lad ham die så længe han dier effektivt og du kan fornemme at han synker og får noget hos dig og når han så begynder at blive lidt træt, falder i søvn osv. så skifter du ham, og her tilbyder du ham så en flaske modermælkserstatning. Herefter skal han så puttes til at sove, og når han så vågner op, så lægger du ham til brystet igen og supplerer igen med en flaske.
Du kan overveje om du vil begynde at bruge en brystpumpe og malke ud, så han kan få din udmalkede mælk på flaske i stedet for modermælkserstatning - men det afhænger helt af hvordan ovenstående går og hvordan han tager imod. Det er også vigtigt at du får slappet af og vurderer, hvad du vil bruge dine kræfter på - dit barn eller en malkemaskine? - måske lidt hårdt at stille det sådan op, men det er mere for at sige, at du er nødt til at prioritere, du har jo også en lille storebror som du skal tage dig af...
Jeg vil meget gerne støtte dig i at amme, men det er også meget vigtigt for mig at sige, at det jo ikke skal være amning for enhver pris. Og lige nu skal din dreng have mad og det betyder modermælkserstatning. Måske vil det gøre, at han pludselig får kræfter, vågner mere op og bliver i stand til at spise mere effektivt ved brystet. Det kan så øge din mælkemængde og amningen kan så pludselig fungerer - og det er fint. Men det er ikke sikkert, - og så er det også helt okay.
Man er altså en ligeså god mor selvom man ikke ammer, moderfølelsen sidder ikke i brysterne men i hjertet og det vigtigste er at ens barn trives, tager på, er glad og har det godt og får den mad som barnet har behov for, for at trives:)
Hvorfor din dreng ikke tager på ... tja, det lyder som om at du har ammet rigtig meget, du fortæller også at du oplever at der er mælk, men at du ikke oplever brystspændingerne hele tiden. Du ammer hyppigt, hvilket også er vigtigt for at få mælkeproduktionen op, men måske dier din dreng for yderligt på brystet, måske har han kort tungebånd og kan ikke få rigtigt fat, måske stresser ud og mælken svinder derfor, fordi du naturligt ikke får den ro, du har brug for, for at amme, måske producerer du bare ikke de mængder han har brug for - eller måske indeholder din mælk ikke næring nok. Sidstnævnte er dog meget sjældent årsagen ...!
Tegn på at barnet trives med amning er:
Det er vigtigt at du kan mærke at du har mælk. Brysterne skal føles tunge og når din dreng har spist hos dig, skal de virke mere bløde og eftergivelige. Det er helt normalt at kunne mærke at mælkemængden er størst først på dagen og mindre om aftenen.
Når din dreng spiser hos dig, kan du høre og se at han spiser med en god rytme. I begyndelsen spiser han hurtigt, men stille og roligt mere rytmisk og du kan høre at han synker mælken. Du kan også se mælk i mundvigene på ham, både når han spiser og når han slipper. Han virker mæt, glad og tilfreds når han slipper og ofte vil han i forbindelse med amning falde veltilpas i søvn.
Han vil melde sig selv til måltiderne og du lægger ham til brystet, når han har lyst. En gang imellem dier han kortvarigt og tager kun toppen for at slukke sin tørst, men de fleste gange vil han die i længere tid, hvor du fornemmer at han spiser et egentligt måltid. Du skal regne med at amme mindst 6 gange i døgnet (hovedmåltider), gerne mere, hvis han viser behov for det.
Du kan også se at hans mave fungerer godt. Afføringen er grødet, gul og kommer fortsat hyppigt. Han må ikke have svært ved at komme af med afføringen. Han tisser mindst 6 gange i døgnet (svarende til det du ammer) og urinen er klar. Tit tisser han måske lige når han får bleen af ...
Og så er det naturligvis vigtigt at han tager godt på og tommelfingerreglen lyder at din dreng skal tage mindst 200g på om ugen, meget gerne mere.
Derudover skal din dreng virke glad, rolig og tilfreds. Han spiser og sover og når han er vågen, så har han overskud til at pludre og være i kontakt med dig. Han kan endnu ikke være vågen i mere end et par timer af gangen, så skal han have mad og sove igen. Men når han er vågen, så er han aktiv og interesseret i omgivelserne og især i dit ansigt og din stemme.
Tegn på at barnet ikke trives med amning er:
Du er i tvivl om, hvorvidt du har mælk. Det er svært at mærke om mælken løber til og du oplever ikke rigtig brystspændinger.
Når din dreng spiser hos dig, så hiver han i brystet, for at malke det lidt ekstra og han bliver let irriteret.
Han falder ikke til ro i forbindelse med amning, men græder og er urolig og virker søgende og sulten.
Afføringerne er sparsomme - de fleste ammebørn begynder at have længere tid mellem deres afføringer i 8-9 ugers alderen, men stadig vil man ofte have fornemmelsen af at, når der kommer noget ind, så kommer der også noget ud ...
Vandladningen er sparsom, bleerne virker ikke rigtig våde, det er som om at han ikke tisser nok. Er du i tvivl, så læg et papirlommetørklæde ind i bleen, det er blødt og generer ikke hans hud, hvis papirlommetørklædet er tørt i 4-6 timer, så får han ikke mælk nok.
Læg mærke til hans vægt, står vægten stille, stiger den kun lidt, taber han sig måske ...
Hvis han græder meget og i det hele taget virker meget vågen og urolig, så kan det være tegn på at han har brug for mere mælk.
Modsat, så kan han også være sløv, fordi han mangler mælk. Han sover, er svær at vække, dier sparsomt og falder i søvn ved brystet. Børn kan altså godt blive slappe og virker som "et meget nemt barn", fordi det mangler mælk.
Han virker måske tør i huden, det er som om at huden mangler lidt spændstighed og du skal generelt lægge mærke til, hvordan han ser ud. Han må ikke være bleg, virke grå i kuløren og huden må ikke være marmoreret. Han skal have en sund hudfarve, se frisk ud i huden.
Læg mærke til den store fontanelle (der hvor kraniets knogler mødes oven på hovedet). Virker den indsunken og forbliver den indsunken, selvom han har spist hos dig - så kan det være tegn på at han ikke får mælk/væske nok.
Når man ammer, så ved man jo aldrig helt hvor meget barnet får og nu hvor du skal supplere med flaske, så er du nødt til at beregne dig frem til din drengs behov.
Hans døgnbehov er 1/6 af hans vægt i døgnet og det betyder at indtaget naturligt stiger lidt i takt med at han begynder at tage på. Han vejer lige nu 3300gram og det betyder at hans døgnbehov lige nu er på 550ml, stigende mod de 600ml. Det betyder altså, at han skal have mellem 90-100 ml 6 gange i døgnet, altså hver 4 time. Og de fire timer tælles fra han stoppede med at spise sidste gang, til han tilbydes mælk igen. Det vil sige at hvis han startede med at spise kl. 12, så skal han tilbydes mælk igen senest kl. 16 - også selvom han i princippet først var færdig med at spise kl. 13 ...
Jeg kan godt forstå at du er ked af det, for det eneste du ønsker er naturligt at give din dreng mad og at han skal have det godt. Derfor er du lige nu også nødt til at give ham flaske og så må du se, hvad tiden bringer :)
Rigtig meget held og lykke - jeg vil anbefale dig at læse min bog "Du bliver en skøn mor" - du kan være heldig at finde den i udvalgte boghandlere som stadig har den på hylden (den er udsolgt fra forlaget) eller du kan låne den på biblioteket.
Stort knus med på vejen!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske