Brev:
Min søn slår og adfærd
14. marts 2011
Alder:
2 år, 11 mdr.
Min søn slår og adfærd
Hej Helen.
Tak for din seneste svar ang. min datter. Nu skriver jeg så til dig ang. min dreng på snart 3 år (her til april)
Min dreng har en fætter som er et halv år yngre end ham og der er har lige siden fætter er blevet gammel nok til at sige fra, været problemer med de to.
Der har fra start været gnidninger med de 2 drenge. Fætter er en dreng der bare vil fremad og der er altid fart over feltet. Vores dreng er forsigtig, genert og lidt indadvendt. De 2 dreng er egentlig altid på vagt overfor hinanden. De har haft deres ture, hvor den ene skubbede og så blev der skubbet igen eller slået. og hvis fætter besøger vores dreng, må han ikke lege med hans legetøj - så kan han helt umotiveret slå ud efter ham, hvis han leger med hans ting.
Jeg lagde mærke til, at vores dreng sad og legede - så kom fætter hen - vores dreng gik nærmest helt i stå og ventede egentlig bare på at han skulle gå igen. Vi kan ikke lade dem være på værelse sammen uden at de pludselig skændes eller en af dem slår (ja, for det meste vores dreng der slå fætter)
Hvorfor tror du det er sådan? det er faktisk kun overfor fætter at vores dreng er sådan. Det er faktisk frustrerende, at de to ikke kan lege sammen, da vi er er meget sammen og holder meget af dem.
En anden ting er, at jeg er lidt bekymret for min dreng. Jeg syntes han har nogle underlige adfærd engang i mellem. Han bliver tit sur over ingenting. Han er meget negativ. Han vil ikke deltage i leg, hvis der er andre børn på besøg - han kan ikke rigtig lege selv, når han er hjemme. enten mig eller min mand skal sætte ham igang eller lege med ham. Han spiller tit sur og vil ikke sige farvel eller kysse godnat.
En ting jeg syntes virker underligt, er at han altid skal sætte ting på række og alle ting skal vende rigtigt eller se rigtigt ud ellers bliver han sur, som om det er en besættelse for ham at de hele altid skal være rigtigt og hvis man forstyrre eller spørger om noget bliver ham mega sur. Jeg har tit tænkt om der var noget autist eller damp over ham? men hvad er kendetegnene? eller er det bare hans alder eller burde jeg være bekymret for han har en af disse sygdomme?
Vil egentlig ønske, at man kunne snakke med dig pr. telefon for disse episoder er kun nogle af de ting vi oplever.
Det skal dog lige siges, at vi indenfor de sidste ½ år er flyttet, han er blevet storebror og han er lige startet i børnehave.
Det er som om han er gået et skridt tilbage - vil have sut hele tiden, vil op, vil puttes og vil sove hele tiden.
Jeg er bange for at han ikke rigtig trives med alt det der sker for ham. og han spiser bare ingenting. ikke rigtig noget til morgenmad, middagsmad eller aftensmad.
Håber du kan give mig lidt råd og svar.
Med venlig hilsen
Benjamins mor.