Svar: Udmalket modermælk med virus?
6. februar 2011
Alder:
0 mdr.
Kære Anne
Normalt vil du godt kunne amme, selvom du er syg, har influenza, feber eller andet. Du behøver således normalt ikke malke ud, fordi din dreng naturligt vil spise det, der er hans behov. Han vil måske spise lidt mindre af gangen og måske spise lidt hyppigere, men det vil din krop reagere helt normalt på og indstille sig på.
Det vil være naturligt at du i forbindelse med sygdom oplever en nedsættelse af din mælkeproduktion, men hvis du sørger for at lægge til, når din dreng viser behov, så vil din produktion normalt naturligt stige igen i takt med at I atter får det bedre.
Hvis du ønsker at malke ud og gemme din mælk i fryseren, så bør din mælk i princippet være helt ren ... men det er noget der er en del meninger om og hvordan det lige præcis forholder sig med en mavevirus, tør jeg ikke sige - og det er desværre ikke noget jeg har kunne finde noget præcist om.
Jeg har tidligere undersøgt, hvordan man skulle forholde sig, hvis man f.eks. havde en svampeinfektion - her sagde nogen, at man skulle undlade at gemme og nedfryse mælk fra "svampeperioden" fordi svamp godt kunne overleve fryseren og dermed give risiko for at man blev smittet igen senere hen.
Andre sagde, at man sagtens kunne gemme og fryse mælken, selvom man havde fået konstateret svamp i brystet. Vi har jo normalt svamp (candida) i vores mundhule og i vores omgivelser og mælken vil blive fordøjet i mavetarm systemet og vil ikke kunne skade barnet...
Visse sygdomme smitter gennem modermælk, det ved vi. Det gør f.eks. HIV og Aids. Men har man f.eks. Hepatitis eller Herpes Simplex virus, vil man godt kunne amme sit barn, med mindre der er friske sår på brystet. Vælger man at malke ud, for at opretholde sin mælkeproduktion, vil denne mælk dog skulle kasseres og kan ikke gemmes i køleskab eller fryser.
Så hvad når vi frem til ... Tja ... for at være på den sikre side, er det sandsynligvis rigtigt det du har gjort, kasseret din mælk.
Håber du kan bruge dette videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske