Svar: Udmalket modermælk med virus?

6. februar 2011

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Anne

Normalt vil du godt kunne amme, selvom du er syg, har influenza, feber eller andet. Du behøver således normalt ikke malke ud, fordi din dreng naturligt vil spise det, der er hans behov. Han vil måske spise lidt mindre af gangen og måske spise lidt hyppigere, men det vil din krop reagere helt normalt på og indstille sig på.

Det vil være naturligt at du i forbindelse med sygdom oplever en nedsættelse af din mælkeproduktion, men hvis du sørger for at lægge til, når din dreng viser behov, så vil din produktion normalt naturligt stige igen i takt med at I atter får det bedre.

Hvis du ønsker at malke ud og gemme din mælk i fryseren, så bør din mælk i princippet være helt ren ... men det er noget der er en del meninger om og hvordan det lige præcis forholder sig med en mavevirus, tør jeg ikke sige - og det er desværre ikke noget jeg har kunne finde noget præcist om.

Jeg har tidligere undersøgt, hvordan man skulle forholde sig, hvis man f.eks. havde en ...

Annonce

... svampeinfektion - her sagde nogen, at man skulle undlade at gemme og nedfryse mælk fra "svampeperioden" fordi svamp godt kunne overleve fryseren og dermed give risiko for at man blev smittet igen senere hen.

Andre sagde, at man sagtens kunne gemme og fryse mælken, selvom man havde fået konstateret svamp i brystet. Vi har jo normalt svamp (candida) i vores mundhule og i vores omgivelser og mælken vil blive fordøjet i mavetarm systemet og vil ikke kunne skade barnet...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Visse sygdomme smitter gennem modermælk, det ved vi. Det gør f.eks. HIV og Aids. Men har man f.eks. Hepatitis eller Herpes Simplex virus, vil man godt kunne amme sit barn, med mindre der er friske sår på brystet. Vælger man at malke ud, for at opretholde sin mælkeproduktion, vil denne mælk dog skulle kasseres og kan ikke gemmes i køleskab eller fryser.

Så hvad når vi frem til ... Tja ... for at være på den sikre side, er det sandsynligvis rigtigt det du har gjort, kasseret din mælk.

Håber du kan bruge dette videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder