Svar: Ondt i maven? - 0 mdr.
20. januar 2011
Alder:
0 mdr.
Kære mor til to
Tak for dit brev, tillykke med lillebror og velkommen til - dejligt at høre at du har fulgt med på sidelinien og nu har fået lyst til at skrive selv:)
Det lyder som om at du har rigeligt med mælk, du fortæller at du føler mælken er der, og din dreng spiser hyppigt og gerne, han har godt gang i maven og har hyppigt afføring og han tager godt på - de par gange I har forsøgt med flaske har han taget ca 30 ml ...
Hans mælkebehov er 1/6 af hans vægt i døgnet. Jeg kan ikke se hvor fysisk stor han er, men hvis han f.eks. vejer 3600g, så vil hans døgnbehov være 600g. Fordeles dette på f.eks. 8 måltider i døgnet, så vil han til hvert måltid have brug for ca 75 ml. Men han er stadig så lille, at det er vigtigt at han får lov til at flekse og det betyder at han nogle gange vil spise mere og andre gange mindre - eller sagt på en anden måde, nogle gange vil han die meget kortvarigt og andre gange i længere tid.
Det er sådan at din mælk består af flere forskellige dele og den første del af mælken er meget vandholdig, hvilket betyder at den virker tørstslukkende. Derfor kan din dreng godt have behov for at die kortvarigt, fordi han derved får den tørstslukkende mælk. Efter 1½-2 timer vil han så måske gerne die igen og her spiser han så måske i længere tid, fordi han der er rigtigt sulten og har brug for mad og ikke væske.
Det er vigtigt, når du ammer, at du forsøger at få ham til at spise så længe som muligt på et bryst af gangen. I begyndelsen fik du at vide, at du skulle amme ham ligeligt fra begge bryster, for at få stimuleret til mælk, men sådan er det ikke nu. Det er vigtigt at han f.eks. ikke spise 10 minutter på hvert bryst, men i stedet spiser 20 minutter på et bryst. Spiser han kortvarigt og skifter fra bryst til bryst, så vil han kunne få ondt i maven og ekstra maveuro på grund af for store mængder af den vandholdige mælk.
Det er derfor vigtigt at du hjælper ham med at spise effektivt og længe på et bryst af gangen og du kan med fordel prøve at amme ham i forskellige ammestillinger. Du kan starte med at lægge ham til i den traditionelle stilling, hvor han ligger i sin favn, lade ham spise godt og så skifte ham, så han vågner op til dåd og lægge ham til samme bryst igen, men i tvillingestilling. På den måde stimulere og tømmer ham brystet bedre og får den lidt federe og mere mættende mælk med ud, den mælk som giver ham bedre ro i maven.
Du kan også gøre det, at du ammer ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur, igen sørger for at han spiser rigtig godt og effektivt. Og så skifter du ham, pludrer lidt med ham osv. og inden han så skal sove igen, så ammer du ham fra modsatte bryst. Her vil han så ofte kun tage toppen. Men næste gang du så ammer, så starter du på det bryst, hvor han tog toppen sidst, lader ham spise godt i bund der, skifter, pludrer osv. og ammer så fra modsatte side inden han skal sove igen.
På den måde kan du både få skabt lidt rytme og lidt ro, du kan sikre at han ikke får for meget vandholdig mælk og du kan opretholde en god mælkemængde, fordi du stadig får stimuleret begge bryster godt :)
Han er stadig så lille at han er nødt til at være selvregulerende, hvad handler om søvn. Nogle gange sover han kortvarigt, andre gange sover han lange lure og den fleksibilitet må være der. Men det er vigtigt at han ikke sover mere end 3-4 timer af gangen, så skal han have mælk igen.
Omkring 2 måneders alderen kan man begynde at indføre lidt faste putteritualer med sut, putteklud, kærtegn, fast måde at blive puttet på og i 3-4 måneders alderen vil det være relevant at arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt.
Du kan læse meget mere om børn og søvn i min bog "Sådan får du dit barn til at sove!", hvor du netop kan læse om hvad man kan forvente hos spædbarnet, barnet på 3-4 måneder, når barnet skal til at sove uden mælk om natten osv. osv.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske