Svar: Ondt i maven? - 0 mdr.

20. januar 2011

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor til to

Tak for dit brev, tillykke med lillebror og velkommen til - dejligt at høre at du har fulgt med på sidelinien og nu har fået lyst til at skrive selv:)

Det lyder som om at du har rigeligt med mælk, du fortæller at du føler mælken er der, og din dreng spiser hyppigt og gerne, han har godt gang i maven og har hyppigt afføring og han tager godt på - de par gange I har forsøgt med flaske har han taget ca 30 ml ...

Hans mælkebehov er 1/6 af hans vægt i døgnet. Jeg kan ikke se hvor fysisk stor han er, men hvis han f.eks. vejer 3600g, så vil hans døgnbehov være 600g. Fordeles dette på f.eks. 8 måltider i døgnet, så vil han til hvert måltid have brug for ca 75 ml. Men han er stadig så lille, at det er vigtigt at han får lov til at flekse og det betyder at han nogle gange vil spise mere og andre gange mindre - eller sagt på en anden måde, nogle gange vil han die meget kortvarigt og andre gange i længere tid.

Det er sådan at din mælk består af flere forskellige dele og den første del af mælken er meget vandholdig, hvilket betyder at den virker tørstslukkende. Derfor kan din dreng godt have behov for at die kortvarigt, fordi han derved får den tørstslukkende mælk. Efter 1½-2 timer vil han så måske gerne die igen og her spiser han så måske i længere tid, fordi han der er rigtigt sulten og har brug for mad og ikke væske.

Det er vigtigt, når du ammer, at du forsøger at få ham til at spise så længe som muligt på et bryst af gangen. I begyndelsen fik du at vide, at du skulle amme ham ligeligt fra begge bryster, for at få stimuleret til mælk, men sådan er det ikke nu. Det er vigtigt at han f.eks. ikke spise 10 minutter på hvert bryst, men i stedet spiser 20 minutter på et bryst. Spiser han kortvarigt og skifter fra bryst til bryst, så vil han kunne få ondt i maven og ekstra maveuro på grund af for store mængder af den vandholdige mælk.

Det er derfor vigtigt at du hjælper ham med at spise effektivt og længe på et bryst ...

Annonce

... af gangen og du kan med fordel prøve at amme ham i forskellige ammestillinger. Du kan starte med at lægge ham til i den traditionelle stilling, hvor han ligger i sin favn, lade ham spise godt og så skifte ham, så han vågner op til dåd og lægge ham til samme bryst igen, men i tvillingestilling. På den måde stimulere og tømmer ham brystet bedre og får den lidt federe og mere mættende mælk med ud, den mælk som giver ham bedre ro i maven.

Du kan også gøre det, at du ammer ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur, igen sørger for at han spiser rigtig godt og effektivt. Og så skifter du ham, pludrer lidt med ham osv. og inden han så skal sove igen, så ammer du ham fra modsatte bryst. Her vil han så ofte kun tage toppen. Men næste gang du så ammer, så starter du på det bryst, hvor han tog toppen sidst, lader ham spise godt i bund der, skifter, pludrer osv. og ammer så fra modsatte side inden han skal sove igen.

På den måde kan du både få skabt lidt rytme og lidt ro, du kan sikre at han ikke får for meget vandholdig mælk og du kan opretholde en god mælkemængde, fordi du stadig får stimuleret begge bryster godt :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Han er stadig så lille at han er nødt til at være selvregulerende, hvad handler om søvn. Nogle gange sover han kortvarigt, andre gange sover han lange lure og den fleksibilitet må være der. Men det er vigtigt at han ikke sover mere end 3-4 timer af gangen, så skal han have mælk igen.

Omkring 2 måneders alderen kan man begynde at indføre lidt faste putteritualer med sut, putteklud, kærtegn, fast måde at blive puttet på og i 3-4 måneders alderen vil det være relevant at arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt.

Du kan læse meget mere om børn og søvn i min bog "Sådan får du dit barn til at sove!", hvor du netop kan læse om hvad man kan forvente hos spædbarnet, barnet på 3-4 måneder, når barnet skal til at sove uden mælk om natten osv. osv.

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor