Brev:
Ondt i maven? - 0 mdr.
20. januar 2011
Alder:
0 mdr.
Ondt i maven? - 0 mdr.
Kære Helen
Jeg har siden fødslen af vores ældste dreng brugt din hjemmeside, men nu har jeg brug for lidt personlig vejledning :-)
Baggrund: Jeg har to drenge. Den ældste er 2 år og 5 måneder og er født ved akut kejsersnit efter en lang og hård fødsel, som bla indebar to forsøg med cup. Efterforløbet var hårdt, vi havde en urolig og meget sulten dreng og var hårdt pressede fra start efter den lange fødsel. Vi var igennem kiropraktorbehandling, mylicondråber, sukkervand, ingen mælk til mor etc.
Set i bakspejlet udviklede jeg nok en moderat efterfødselsreaktion, men med faste rutiner og en masse hårdt arbejde lykkedes det os at få rigtig gode søvnvaner og en rigtig god dreng ud af det. Men det var en hård periode!
For 14 dage siden fik vi så lillebror. Denne gang ved planlagt kejsersnit 2 dage før termin. Allerede her de første uger tegner der sig et billede, der ligner forløbet med storerbror, og jeg havde sådan håbet på en bedre start denne gang.
Amningen er vi dog kommet godt fra start med, men han sover uroligt og meget kort tid af gangen afbrudt af gråd (kortvarigt), uro og hikke. Han giver sig meget og det virker som om, det ender med prutten eller afføring efter mange anstrengelser. Han har svært ved at bøvse. Han har afføring i hver ble og der kommer gerne en stråle, når han bliver vasket i numsen. Han har massser af tunge tissebleer og har ikke tabt sig (+ 30 g den første uge).
Vi svøber ham og han har fået en sut. Der er dog næsten konstant søgen efter brystet og jeg ammer derfor ofte, dvs der går ikke mere end 1-2 timer imellem. Vi har givet ham MME på flaske for at se om han var sulten, men det hjælper ikke og han tager kun (?) ca. 30 ml. Kogt vand har heller ikke hjulpet, det ville han ikke have.
Vores sundhedsplejerske syntes han var skæv, og anbefalede kraniosakral terapi (hos en anden sundhedsplejerske) og det har vi været til to gange. Efter anden gang sov og sov han som aldrig før, men uroen var tilbage om natten igen.
Får han for meget? For lidt? Er mælken ikke "god nok"? Det skal siges, at storebror havde samme store suttebehov, og han sprang alle vækstkurver de første måneder, og jeg har fornemmelsen af rigelig mælk. Hvornår kommer der mere struktur over dagen, dvs hvornår kan jeg begynde at arbejde på 3 lure?
Håber på nogle tanker fra dig.
Hilsen mor til 2