Svar: Ammestop, lær at sove
18. januar 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Line
Der er mange spørgsmål i brevkassen i øjeblikket, så når jeg svarer dig i dag, så er I sandsynligvis kommet lidt videre med putningen hos jer ...
Men ja, det vil være meget fint at gøre som I gør - tilbyde jeres dreng en godnatgrød, lidt mælk af en kop og så putte ham. Grød og mælk af kop erstatter den amning han normalt ville have fået.
Nærheden, trygheden og roen, han plejer at få fra din favn, får han i stedet ved at du netop står ved ham, holder dine hænder på ham, beroliger ham med dine ord "sshh-sshh" osv. så han mærker og fornemmer at du er der. Det er meget fint og det er meget fint at falde i søvn i løbet af 10 minutter på denne måde :)
Da du kun har ammet en gang dagligt, så er det måden at gøre det på, der er ikke grund til at du malker ud, eller trapper ned, det har I klaret fint frem til nu. Og din krop vil naturligt følge med og mælkemængden forsvinde hen af vejen, fordi han ikke længere lægges til brystet.
Med hensyn til mælkebehov, så vil han naturligt stadig have brug for mælk. Det anbefales at han får jerntilskud, når han ammes og det går jeg ud fra at du har givet ham, så dette skal du bibeholde til han er et år. Alternativt vil 400ml mme dagligt sikre hans jernbehov.
Du bør stadig bruge mælk i hans grød om morgenen, du bør også tilbyde ham sovs, ost, yoghurt og lignende og han kan få mælk af kop. På den måde sikres hans mælkebehov fint, også selvom du ikke længere ammer.
Når han bliver 1 år, så anbefales det at han får letmælk og at hans indtag ligger mellem 350-500ml dagligt, alt incl. Det vil ofte være passende at give ham mælk i og på morgengrøden og et glas mælk morgen og aften og derudover tilbyde ham et surmælksprodukt om eftermiddagen. Derudover som sagt ost, sovs osv. som naturligt indgår i en varieret kost, det hele tæller med og hans behov vil fint blive dækket. Til de øvrige måltider og som tørstslukker mellem måltiderne, vil det være rigtig godt at give ham vand.
Det er meget fint at give ham mælk og vand af kop, han skal ikke have flaske med den alder han har :)
Fortsat held og lykke, håber du her er hjulpet lidt videre på vej og rigtig meget held og lykke med at komme på eget værelse:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske