Svar: Amning, nedløbsrefleks, sult
6. januar 2011
Alder:
4 mdr.
Kære Lene
Tak for dit brev, din fine beskrivelse af jeres forløb og dine tanker :)
For mange kvinder er det en stor overraskelse, at det at amme ikke bare forløber uden problemer. For mange kvinder er det også en stor sorg, at skulle erkende, at amningen ikke lykkes. Og det lyder som om at det er rigtig svært for dig at skulle erkende, at amningen nok må slutte på et tidspunkt ...
Det er helt okay, det er også en vigtig del af processen, at føle at du har kæmpet, at du virkelig har gjort alt - det er vigtigt for at kunne stoppe og leve med at stoppe amning, at man kan sige til sig selv "jeg gjorde hvad jeg kunne".
Jeg kan ikke helt ud af dit brev se, hvad årsagen til ammeproblemerne har været hos jer. Der kan jo være mange grunde til at amningen ikke forløber, som man forventer. En ting er din evne til at producere mælk, som du jo tilsyneladende har, men også svampeinfektion, brystbetændelse, sår osv. kan spille negativt ind på mælkedannelse. Noget andet er din datters evne til at die. Sutter hun med korrekt teknik, har hun rigtigt fat om brystet, har hun måske for kort tungebånd, som gør at hun ikke kan svøbe og arbejde nok med brystet ... Amning kan kun fungere med et samarbejde mellem mor og barn, vilje alene og ønske om at det skal fungere er ikke altid nok, der er to parter i denne sag.
Det er helt utrolig flot at du har malket ud, så din datter har kunne få så meget af din mælk som muligt. Det er meget meget flot at du har haft overskud til dette ved siden af at du også har ammet og også har skulle give flaske. Det lyder som om at meget af jeres tid er gået op i mælkeproduktion, amning og flaske - og jeg kan godt forstå du synes det er hårdt. Det er enormt frustrerende at kæmpe en kamp for amning og du så føler at du løber hovedet mod en mur, for det ændrer ikke noget. Din datter dier hos dig, men får stadig ikke nok og selvom du pumper, lægger til osv. så er du stadig nød til at give flaske og du går evig og altid og bekymrer dig om mælk, indtag og vægtøgning.
Når man kæmper som du så skal der ikke ret meget til, før man begynder at tvivle på sig selv som mor og man kan meget let komme til at føle sig som en dårlig mor - for en god mor hun ammer .. Eller gør hun? For hvad er en god mor for dig? Hvad betyder det egentlig at være en god mor?
For mig handler det at være en god mor om at kunne se sit barn, være i stand til at tage vare om det, vurdere om det er sulten, skal have skiftet en ble, skal vugges lidt, hjælpes med at finde roen, tale med det når det har brug for det, hjælpe det med at sove, når det er behovet osv.
Men at være en god mor handler også om at kunne rumme barnets følelser. At kunne rumme når barnet er ked af det, når barnet græder rigtig meget, når intet virker og barnet bare er ked, når barnet er vred, frustreret osv. ligesåvel som at kunne rumme, når hun smiler til dig, lyser op i hele sit ansigt, når hun får øje på dig, kluk-ler og pludrer lystigt.
Nogle gange kommer amning, udmalkning og flaskegivning til at fylde så meget at man mangler overskud til at kunne rumme sit barn, alt bliver pludselig bare for meget, ikke fordi man er en dårlig mor, men fordi man er træt. Hvis man så kan få overskud ved at vælge amningen og den kamp det er fra, og man begynder at kunne nyde at være sammen med sit barn, nyde alt det som giver glæde i stedet for at bruge tiden på alt det som er frustrerende, så er det jo guld værd og så er det, hvad man skal gøre.
At blive mor er jo en tid som skal nydes - helt fra begyndelsen, det skal ikke være en tid som fyldes af frustration og kamp... Det er meget mere værd for jeres datter at have en mor, som har overskud og plads til at glædes og nyder det at være blevet mor, end at have en mor som sidder med tårerne trillende, hver gang det der skulle være en hyggestund viser sig at være en kamp.
Det er meget mere værd at have en mor som er nærværende og tilstede end at have en mor som bruger timer på en brystpumpe... Den gode mor sidder ikke i brysterne men i hjertet og som den gode mor du er, så er du nok ved at være der, hvor du skal gøre et valg. Det valg som tjener både dig, din datter og jeres lille familie bedst - at gå over til at give mere flaske...
Jeg synes ikke du skal stoppe amning fra den ene dag til den anden og den mælk du kan producere og som din datter kan få, skal hun naturligvis have. Har du mælk i fryseren skal du også bruge dette. Det er guld værd og det skal hun have. Så længe hun dier hos dig, vil du stadig producere mælk og hun vil således godt kunne blive ammet aften og nat, hvor I begge måske vil kunne nyde dette og det kan være dejligt praktisk ikke at skulle op og lave flasker om natten.
Det kan godt lade sig gøre at kombinere amning og flaske i en periode, men det er klart at jo mere flaske din datter får og jo mindre hun kommer til brystet, jo mindre mælk vil du producere. Det betyder også at hun naturligt på et tidspunkt sandsynligvis vil afvise brystet helt og foretrække flaske - hvilket det lyder som om at hun allerede begynder lidt på. Og det er så okay, du trapper ned stille og roligt, du ammer den tid du kan og så overgår hun stille og roligt til flaske, og I får mere tid til hinanden og kan bedre nyde at være sammen.
Jeg håber du kan bruge mine overvejelser videre, fortsat held og lykke med hende - og med det hele :) Stort knus fra mig til dig.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske