Svar: Afviser amning om dagen
1. januar 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Helene
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med fire amninger dagligt og det er netop amningerne om dagen der ofte forsvinder først. Det betyder at din datter kun behøver at blive ammet inden middagsluren, på den måde er der plads til anden og mere sufficient mad om dagen. De tre øvrige amninger vil derfor ofte ligge tidlig morgen, aften og sen aften.
Ud over at amme din datter 4 gange i døgnet, så vil det være rigtig godt at bruge mælk i hendes grød og mos. Det vil også være rigtig fint at give hende sovs, ligesom hun også må få ost - det kan være smøreost på brød, det kan også være ost i hapser hun kan spise selv. Det er også med til at give hende ekstra kalk.
Hendes væskebehov dækkes derudover over af vand af kop, det gives til alle måltider og mellem måltiderne som tørstslukker.
En plan for dagen ser nu således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop og frisk frugt i hånden at gumle på selv
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og får mere og mere familiemad. Ris med sovs, en kartoffelbåd, lidt kogte stykker blomkål, broccoli eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Så som du kan se er det altså helt naturligt at din datter nu begynder at afvise brystet om dagen - en amning, ofte den inden middagsluren, vil være nok. Hendes indtag af mælk dækkes på ydertidspunkterne :)
Håber du kan bruge ovenstående videre og har fået lidt ro med på vejen :)
Forsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske