Svar: Amning hver sjette time

15. december 2010

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tillykke med den lille pige og velkommen til :)

Det er faktisk vigtigt at der ikke går mere end 4 timer mellem amning og ikke 6 timer, som du har fået at vide ...

Din datter skal have mad mindst 6 gange på et døgn og da der er 24 timer på et døgn, så skal hun have mad min. hver 4 time. Det er her rigtigt, at hun nogle gange godt kan sove et lidt længere stræk om natten og måske der sove 5-6 timer i træk og gør hun det, så er det okay - men hun vil så naturligt i løbet af dagen nogle gange spise med 2-3 timers interval og det er helt fint.

Det er sådan at modermælken består af flere dele, den første del er vandholdig og slukker tørsten, den næste del er hendes egentlige mad og tilsidst i brystet kommer fløden, som giver hende dobbelthage og elastikker på arme og ben. Din datter vil nogle gange die kortvarigt, fordi hun er tørstig og har brug for den vandholdige mælk, så går der måske kun 1-1½ time, så vil hun die igen og her spise længere - her tager hun et egentligt hovedmåltid.

Det er vigtigt at børn der ammes ...

Annonce

... får lov til at have denne fleksible måde at spise på, netop fordi du derved dækker hendes behov bedst.

Samtidig er det også sådan at det er hyppigheden af amning der øger din mælkemængde og det betyder at jo hyppigere hun spiser hos dig, jo mere mælk får du. Det giver altså mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis du kun ammer fire gange på et døgn og lader 6 timer gå mellem hver amning, så er der risiko for at din datter for det første ikke får mælk nok (fordi hun skal spise 6 gange på et døgn), men der er også risiko for at din mælkeproduktion daler mere og mere ....

Jeg kan ikke se ud af dit brev hvor meget din datter sover og spiser og jeg kan ikke se hvor meget hun vejer, hvor meget hun har taget på. Du skriver at hun melder sig til måltiderne. Det er vigtigt at du lægger hende til brystet, så hun får mindst 6 amninger i døgnet, gerne flere - får hun det, må hun godt sove 5-6 timer om natten - men bør ikke sove mere.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende og rigtig god jul. :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39