Svar: Amning hver sjette time
15. december 2010
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tillykke med den lille pige og velkommen til :)
Det er faktisk vigtigt at der ikke går mere end 4 timer mellem amning og ikke 6 timer, som du har fået at vide ...
Din datter skal have mad mindst 6 gange på et døgn og da der er 24 timer på et døgn, så skal hun have mad min. hver 4 time. Det er her rigtigt, at hun nogle gange godt kan sove et lidt længere stræk om natten og måske der sove 5-6 timer i træk og gør hun det, så er det okay - men hun vil så naturligt i løbet af dagen nogle gange spise med 2-3 timers interval og det er helt fint.
Det er sådan at modermælken består af flere dele, den første del er vandholdig og slukker tørsten, den næste del er hendes egentlige mad og tilsidst i brystet kommer fløden, som giver hende dobbelthage og elastikker på arme og ben. Din datter vil nogle gange die kortvarigt, fordi hun er tørstig og har brug for den vandholdige mælk, så går der måske kun 1-1½ time, så vil hun die igen og her spise længere - her tager hun et egentligt hovedmåltid.
Det er vigtigt at børn der ammes får lov til at have denne fleksible måde at spise på, netop fordi du derved dækker hendes behov bedst.
Samtidig er det også sådan at det er hyppigheden af amning der øger din mælkemængde og det betyder at jo hyppigere hun spiser hos dig, jo mere mælk får du. Det giver altså mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time.
Hvis du kun ammer fire gange på et døgn og lader 6 timer gå mellem hver amning, så er der risiko for at din datter for det første ikke får mælk nok (fordi hun skal spise 6 gange på et døgn), men der er også risiko for at din mælkeproduktion daler mere og mere ....
Jeg kan ikke se ud af dit brev hvor meget din datter sover og spiser og jeg kan ikke se hvor meget hun vejer, hvor meget hun har taget på. Du skriver at hun melder sig til måltiderne. Det er vigtigt at du lægger hende til brystet, så hun får mindst 6 amninger i døgnet, gerne flere - får hun det, må hun godt sove 5-6 timer om natten - men bør ikke sove mere.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende og rigtig god jul. :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske