Svar: Amning eller sutteflaske

3. december 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Jette

Det lyder som om at du gerne vil amme og arbejde på at det skal lykkes denne gang. Det lyder dog også som om at du er helt afklaret med, at hvis det ikke går, så skal I ikke kæmpe en kamp og det er meget fint - du kan jo se på din datter, at børn kan trives fuldt ud ligeså godt med at få flaske :)

Det er en fordel at du har ammet før, det hjælper dig, fordi dine bryster naturligt vil være forberedt til amningen på en anden måde denne gang. Dine brystvorter vil måske være lidt større og huden lidt mere elastisk og så er det også sådan, at du netop fordi du har produceret mælk før, naturligt vil have lidt flere mælkeproducerende receptorer i brystet - det er blandt andet derfor at kvinder der har ammet før ofte får mælk lidt før, end førstegangsfødende kvinder.

Dit næste barn kan også være større, have et andet vakuum og derfor suge anderledes på brystet. Fødslen går måske anderledes, barnet vil måske vise større interesse hurtigere osv. alt sammen af betydning for, hvordan din amning næste gang kommer til at forløbe.

Det kan naturligvis også være at der sker ting undervejs, som giver ammeproblemer - som du skriver, kan man ikke vide på forhånd hvad der vil ske og hvordan amningen vil gå. Men giv det en chance og se hvad der sker - det er en god idé :)

Hvis løsningen hos jer viser sig at være en sutteflaske, så vil behovet for mælk være 1/6 af vægten i døgnet. Det betyder at hvis dit barn vejer f.eks. 3600g så vil døgnbehovet være 600ml og når dit barn vejer 4200g, så vil døgnbehovet være 700ml. Dette skal fordeles på 6-8 måltider dagligt, svarende til at barnet spiser hver 3-4 time døgnet rundt.

Det betyder at hvis dit barns døgnbehov er f.eks. 600ml, så skal barnet ...

Annonce

... have mellem 75-100ml hver gang, hvis det spiser med 3-4 timers mellemrum.

Børn der får flaske skal i princippet have lov til at flekse deres behov, ligesom børn der ammes. Så nogle gange vil dit barn måske drikke 75 ml af flasken og efter 1 time være sulten igen og her så få 25 ml ekstra og så falde i søvn. Andre gange vil barnet måske drikke 100ml på en gang og atter andre gange mindre. Den fleksibilitet må være der.

Men når det er sagt, er det også vigtigt at lade barnet følge en nogenlunde fast rytme, hvor de spiser godt af flasken og virker barnet derimellem søgende, så kan du forsøge at berolige med en sut. Man skal være opmærksom på at hvor børn ved brystet jo godt kan ligge og die i ½ time eller mere, så tager det ofte ikke mere end 10 minutter at spise af en flaske. Børn der får flaske får derfor ikke helt deres suttebehov stillet som børn der får bryst og her kan det være en god idé at give barnet en sut en gang imellem.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er dog ikke noget du behøver bekymre dig så meget omkring lige nu, for tit så kommer det helt af sig selv. Netop når man giver flaske, så ved du jo præcist hvor meget dit barn har fået at spise og har den lille slugt en flaske på f.eks. 100ml så ved du at han ikke er urolig fordi han er sulten og derfor tilbyder du ikke flasken igen, som du ville gøre med brystet, men leder efter en ny og anden løsning.

Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Du bliver en skøn mor". Den er desværre udsolgt fra forlaget, men du kan låne den på biblioteket. Jeg har skrevet den sammen med en jordemoder. I den kan du læse om amning, om at give flaske og om at gøre begge dele :)

Det skal nok gå - håber du hermed har fået lidt ro på :)

Fortsat held og lykke og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder