Svar: Svamp i brystet og Fluconazol
2. december 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Christina
Det er rigtig godt at du har oplevet effekt af fluconazol behandling og jeg vil sende dig en separat mail, med beskrivelse af behandling, som du selv kan læse og som du også kan videregive til din læge :)
Hvis man efter længere tids salvebehandling og opmærksomhed på kost, rengøring af bryst, sutter, brikker, flasker osv. ikke oplever effekt af behandling mod svamp, så vil man foreslå behandling med fluconazol.
I mildere tilfælde gives 50-100 mg daglig i en til to uger. Er infektionen mere udtalt, kan man give 200 mg som mætningsdosis første dag og derefter 100 mg dagligt i 14 dage.
Sideløbende med dette anbefales at fortsætte salve behandlingen. Hvis det ikke er tilstrækkeligt, så må man overveje at gentage behandlingen igen og det er så lægen, der skal vurdere hvor meget du skal have ...
Noget af det man skal være opmærksom på er, hvorvidt tilstanden trækker ud, fordi der sideløbende er problemer med brystbetændelse eller andet og igen - det er vigtigt at du følger alle øvrige vejledninger om kost, hygiejne, samtidig behandling af dit barn osv.
Jeg håber du kan bruge dette videre ... sender dig som sagt noget materiale :)
Fortsat held og lykke! Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske