Svar: Amning, hvordan gør jeg?
22. november 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Ventende mor
Flere faktorer spiller ind, når man skal have en amning igang og det er for mange kvinder ikke særlig let, men er noget, som kræver ro og stor fokus for at lykkes.
Det er rigtig godt, at du har lyst til at prøve at amme denne gang og det er super at din kæreste støtter dig og bakker op. Jeg synes naturligvis du skal give det en chance og går det så ikke, så er det også okay - som du skriver, har dine tre andre børn jo trivedes rigtig godt med at få flaske :)
Det vil være rigtig godt at du taler dit første ammeforløb igennem med din jordemoder allerede i graviditeten. I vil kunne tale om, hvad der gik galt og hvordan du oplevede støtte, måske mangel på støtte og hvad du generelt tænker om amning og har lyst til. Du kan sammen med din jordemoder lave en ammejournal, der kommer til at ligge sammen med din fødejournal, så den følger dig på barselsgangen og så du der, kan få den støtte til amning du har behov for.
Hvis din fødsel forløber helt normalt og ukompliceret, så vil du sandsynligvis normalt skulle føde ambulant. Det vil være relevant at du drøfter med din jordemoder inden, at du har behov for ekstra støtte netop for at få amningen til at fungere og derfor gerne vil på barselsgangen - mulighederne for dette skal I diskutere og det I bliver enige om, skal skrives i din ammejournal. Så står det netop i journalen også selvom du måske ender med at føde med en anden jordemoder, end hende du går til kontrol med og har lavet aftaler med.
Det vil være godt for din amning, at din lille dreng kommer op på din brystkasse lige efter fødslen, det at ligge hud mod hud er vigtigt for den første kontakt og etableringen af amning. Du behøver ikke presse på, for at få ham til brystet lige med det samme, måske er han lidt forkvalmet og har ikke lyst til at sutte, men når han ligger hos dig, så vil du kunne se hans små signaler og se om han begynde at vise tegn på at ville søge og sutte.
Det er rigtig godt, hvis han kan nå at die lidt hos dig inden I kører fra fødegangen, sker dette ikke, så vil det være godt at du lader ham blive hos dig, liggende mellem dine bryster, mærke, snuse og dufte dig - det vil give ham lyst til at die senere.
Lad jordemoder eller sygeplejersker guide dig i hvordan du skal gøre, lad dem vise dig forskellige ammestillinger, lad dem vise dig hvordan du kan se om han dier rigtigt - har rigtigt fat osv. Og bed dem konkret om vejledning i dette, så du ved det, til du kommer hjem.
De nyfødte børn er ofte naturligt vågne i et par timer efter fødslen og det vil være rigtig godt at udnyttet dette til at få barnet til brystet. Herefter sover det ofte i nogle timer og det er okay, men stille og roligt skal han lægges til brystet og det vil være helt normalt at spæde børn dier op til 12 gange på et døgn. Det er netop hyppigheden af amning, der øger dannelsen af mælk. Det kan virke voldsomt de første dage, men så snart din mælk begynder at løbe til, vil hyppigheden af måltider aftage og der kommer lidt mere ro på igen.
Den første mælk din dreng får er råmælken, den er tyk, gul og klistret og fyldt med gode stoffer for ham. Lad ham ligge ved det ene bryst til han slipper og virker han så suttelysten kort tid efter igen, så lægger du ham til modsatte bryst, så han får stimuleret begge dine bryster. Den rigtige mælk løber typisk til mellem andet og fjerde døgn.
Der kan være forskellige ting som gør at amningen er svær, det kan være at mor og barn adskilles efter fødslen, det kan være at barnet har så meget kvalme, at det ikke vil die. Det kan også være at barnet har svært ved at få fat på brystvorten - enten fordi barnet har et kort tungebånd eller fordi mors brystvorte er meget stor eller flad og barnets mund meget lille. Det hele skal jo et eller andet sted passe sammen :)
Det kan også være at du får så store brystspændinger at din dreng ikke kan få fat, måske får du brystbetændelse, svampeinfektion eller andet, som gør at amning er ekstra udfordret - men det findes der også hjælp til.
Det er mere for at sige, at nogle gange kan man have de bedste intensioner og tro det hele kan lade sig gøre og så støder der alligevel noget til, som komplicerer det hele lidt. Personalet på sygehuset er dog uddannet til at hjælpe netop omkring amning og de udfordringer amning nogle gange giver og du skal ikke være ked af at bede om hjælp :)
Jeg vil anbefale dig at du læser min bog "Du bliver en skøn mor", som jeg har skrevet sammen med en jordemoder. Den er desværre udsolgt fra forlaget, men den kan lånes på biblioteket. Her kan du også læse om amning, ammestillinger osv.
Håber du her er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske