Svar: Stop med natamning - nu prøver jeg igen!

20. november 2010

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Din "peptalk" kommer her :)

Det er rigtig godt at du nu har erkendt at din drengs behov for brystet om natten ikke handler om behov for mælk, men derimod behov for tryghed og nærhed. Derfor er det rigtig godt, at du nu giver din dreng netop fysisk kontakt og opmærksomhed på anden måde end ved at lægge ham til brystet hele natten.

I må stadig meget gerne sove sammen og det er fint at udnytte at du jo netop er alene med ham, så han har masser af plads i sengen ved siden af dig. På den måde kan du være ham nær, lade ham mærke dig, have hænderne beroligende på hans krop osv. men ikke længere give ham brystet. Det betyder også at du skal sørge for at sove med et bluse på, så han ikke selv kan finde brystet om natten.

Vand kan være okay en overgang, men på sigt skal han heller ikke drikke vand om natten. Det er vigtigt at han lærer helt at sove uden at behøve noget, som kræver din hjælp. Derfor vil det være bedre at du lærer ham at sove med en bamse, som han selv kan finde, putte sig med osv. når han vågner og har brug for lidt ekstra tryghed om natten. Tag ham gerne med ud at se på bamser og se hvad han kan lide, hvad der tiltaler ham - måske kan han selv vælge og det vil helt sikkert være et plus i forhold til at han tage den til sig.

Din dreng har ligeså meget brug for sammenhængende søvn som du har - det er altså for jeres begges skyld at du skal stoppe ...

Annonce

... natamningen nu.

Det er meget fint at du trapper ned, hvor hurtigt du skal trappe helt ud, må vurderes hen af vejen. Måske vil han fint acceptere at blive ammet 2 gange og undvære de andre gange - måske vil det forvirre ham unødigt og gøre at han nogle gange får lov og andre gange ikke gør og så kan det være nødvendigt at stoppe mere eller mindre med det samme, så han lærer at nu er det slut.

Igen handler det om at tænke på, at det skal fungere både for ham og dig og fleksibilitet kan være nødvendigt. Din krop har også brug for at du trapper ned roligt, fordi du risikerer at få brystbetændelse, hvis du bare tager en 'kold tyrker' og stopper fra den ene dag til den anden.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Da jeg har langt svartid i øjeblikket, så er du måske allerede ved at trappe yderligere ned og det er super, så bibehold den rytme du er begyndt på og holdt fast i de fremskridt du fornemmer.

Den sidste amningen inden sovetid kan erstattes med en godnatgrød, en banan eller lidt lun mælk af en kop, så du er sikker på at han har noget i maven. Derefter vil det være oplagt at du ligger eller sidder sammen med ham, så han stadig får din fysiske kontakt og så læser I godnathistorie, han puttes med en bamse og I finder roen på denne måde. Din nærhed skal han som sagt stadig have, men brystet behøver han ikke :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med dit projekt :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.