Svar: Utilfreds, sulten? Og slidte bryster
7. november 2010
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tillykke med den lille pige og tak for dit brev og din fine beskrivelse af hele jeres forløb :)
Det er helt normalt at have mere brystspænding i starten end man har efter et par måneder. I starten produceres mere mælk og brystvævet bliver irriteret, der dannes ekstra væske i brystvævet og det gør, at det hele spænder til. Nogle gange så meget, at barn ikke kan få fat på brystvorten, præcis som har været tilfældet hos jer.
Når mælken har tilpasset sig barnets behov, så vil brystspændingerne ikke være som i starten, men du skal stadig kunne fornemme at du har mælk, brysterne skal virke tunge og mælkefyldte og når din datter har spist hos dig, så vil du kunne mærke forskel på den side hun lige har spist ved og den side, som hun endnu ikke har tømt.
Det er meget normalt at børn i din datters alder begynder at spise lidt hyppigere og det handler ofte om at mælkeproduktionen skal sættes lidt op. Det er nemlig hyppigheden af amning der øger mælkemængden og ikke varigheden af amning. Derfor giver det mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time, det giver ikke på samme måde mere mælk at amme 30 minutter i stedet for i 15 minutter.
Det kan være en god idé at du for at øge din mælkemængde starter med at amme på det ene bryst, når hun vågner af en lur, herefter bøvser hun, du skifter hende, pludrer med hende osv. og så skal hun lægges til modsatte bryst inden hun skal sove igen. På den måde får du stimuleret begge bryster imellem hver lur og det kan øge din mælkemængde.
Hvis du fornemmer at hun slipper brystet lidt for hurtigt og at der stadig er mælk at komme efter, så kan du gøre det, at du starter med at amme hende i den traditionelle stilling, hvor hun ligger i din favn og når hun så slipper, så tager du hende op, lader hende bøvse osv. og så lægger du hende til samme bryst igen - men i tvillingestillingen. Det kan snyde hende til at tro at hun er lagt til modsatte bryst og derfor tager hun fat og dier lidt mere - og på den måde stimuleres og tømmes brystet ekstra.
Da din nedløbsrefleks ikke kommer igang lige med det samme og hun let mister tålmodigheden, så vil det være en idé at du malker lidt ud på brystet først, så du får mælken til at løbe og nedløbsrefleksen startet netop lige inden hun så lægges til.
Du kan også gøre det at du drypper lidt mælk med en 2 ml sprøjte ind i mundvigene på hende imens hun ligger ved dit bryst, så hun kan smage at der er noget at komme efter og derfor tager fat og dier.
Du skal overveje om du kan have svamp i brystet. Det at du har sår og at de har meget svært ved at hele, kan meget vel hænge sammen med en svampeinfektion. Det er også sådan at hvis man har en infektion i brystet som f.eks. brystbetændelse eller svamp, så vil mælkemængden naturligt ofte falde. Det kræver således normalt en ekstra indsats at få mælkemængden skruet op igen, når infektionen er ovre. Og så er det faktisk også sådan at netop en svampe infektion ofte hæmmer nedløbsrefleksen. Der er altså mange tegn på at du har svamp i brystet ...
Det gør sandsynligvis ondt når du ammer, du spænder mere, det svier, din datter har måske også ondt i sin mund og derfor svært ved at die helt så effektivt som hun ellers ville gøre. Meget spiller altså ind her og det er normalt at du oplever at have for lidt mælk lige nu.
Det er meget vigtigt at både du og din datter bliver behandlet med f.eks. Brentan og derudover er der følgende gode råd at følge:
- Vask dine brystvorter med danskvand før og efter hver amning. Danskvand har en sur pH som hæmmer svampevækst. Du kan med fordel også bruge lidt danskvand i din datters mund, tag snippen af en stofble omkring din finger, dyp den i danskvand og drej den rundt på hendes tunge, kinder og gummer, hvor svampen sidder.
- Lad brysterne få lidt luft og det er meget vigtigt at du bruger en BH af bomuld og ikke kunststof. Kunststof skaber et klima som svampen trives godt i og det gør bomuld ikke.
- BH, sengetøj og lignende vaskes ved mindst 60 grader
- Vær meget omhyggeligt med hygiejnen og håndvask både ved bleskift, toiletbesøg osv.
- Brug ammeindlæg, gerne engangs, som kan skiftes ud og kasseres mellem hver amning, så brystet hele tiden holdes rent og tørt. Nogle anbefaler ammeindlæg i uld, hvis du gør det og synes det virker bedst for dig, så er det også okay.
- Undgå søde madvarer og drikke, da svamp lever af sukker. Undgå at spise for meget hvidt brød, vælg generelt de grovere brødtyper. Spis gerne syrnede mælkeprodukter som A38 eller tykmælk. De indeholder acidophilus kulturer, der gode til at genoprette en naturlig bakterieflora.
- Sutter, suttebrikker, flasker eller hvis du bruger brystpumpe eller lignende hjælpemidler så er det vigtigt at alle ting koges. Det er ikke nok at skolde det - faktisk siger man at det skal koges i 10 minutter for at man kan være sikker på at svampevæksten er helt væk...
Det er rigtig vigtigt at finde ud af hvorfor du har fået sår og revner på brystet. Man kan godt få en lille smule sår de første dage, hvor barnet skal lære at die og amningen lige starter, men det er ikke noget man skal have gennem længere tid og det er meget vigtigt at finde en forklaring på dette problem.
Sår og revner på brystet kan skyldes flere ting og ofte hænger det sammen med at barnet dier med forkert teknik. At din datter enten ikke har bryst nok inde i munden, altså at hun dier for yderligt, at hun ligger skævt for brystet og derfor dier skævt, eller at hun hænger i brystet og det er her vigtigt at hun kommer til dig og at brystet ikke kommer til hende ...
Sår og revner kan også skyldes at hun har for kort tungebånd. Det ser du når hun rækker tunge, hvis tungen er hjerteformet i spidsen, så er hendes tungebånd for stramt og kort. Hvis du har sår på spidsen af brystvorten, så kan forklaringen godt være kort tungebånd.
Men sår og revner kan også skyldes at den suttebrik du bruger er for lille eller at man bruger for lille en brystpumpe. Tit vælger man en brik der ikke er for stor, fordi den jo skal passe til barnets mund, men hvis brikken er for lille så klemmer/skærer den på din brystvorte, hver gang hun dier hos dig og laver derved hul. Hvis du har sår der, hvor brystvorten hæfter på det brune område, altså roden af brystvorten, så skyldes det ofte for lille en brik.
Det kan som sagt være en idé at bruge en brystpumpe, få brystvorten hevet frem og få mælken til at løbe og så tage fra og lægge din datter til. På den måde kan du måske undvære brikken helt og faktisk er det super godt at hun selv begynder at sige brikken fra. Det er nemlig sådan at når man ammer med brik, så er der altid en risiko for at barnet ikke stimulerer og dermed tømmer brystet godt nok. Der er nogle børn som i kraft af deres størrelse og alder sagtens kan tage et fuldt måltid ved brystet selvom de bliver ammet med brik, men der er også børn for hvem det er svært at få nok, når de ammes med brik.
At din datter ikke får mælk nok og ikke tager helt nok på går naturligvis ikke og du skal derfor overveje om du lige nu er nødt til at malke lidt ud, stimulere lidt ekstra og give hende den umalkede mælk af en flaske eller om du vil supplere med lidt mme. For mælk skal hun have ...
Det kan også være at du ved at bruge ovennævnte råd i løbet af 2 døgn får øget din mælkemængde så meget, at du kan fornemme at hun begynder at spise mere og bedre hos dig igen, så supplement helt kan undværes. Det må du prøve at vurdere - som du skriver er det vigtigt at prioritere hendes vægtstigning og sundhed også.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske