Svar: Amning i overgangsfasen

1. november 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mad-mor

Dejligt at jeres dreng nu er kommet godt igang med maden :)

Det er meget passende med 4 amninger dagligt, disse kan du meget fint bibeholde til han er 8-9 måneder gammel, hvor du så skærer den ene amning væk - det vil her være fint at fjerne enten formiddagsamningen eller amningen inden middagsluren.

Du skal amme ham, som han viser behov for. Nogle børn har brug for begge bryster, andre børn har kun brug for et. Det kan også sagtens være sådan, at du om formiddagen ammer fra det ene bryst, inden middagsluren fra det andet og aften og sen aften ammer du så fra begge bryster. Men som sagt, skal han selv have lov til at regulere det, så han får den mælk og dermed også væske, han har ...

Annonce

... behov for :)

Drenge har tit fordel af en bletype som er lang og smal, hvor piger kan have mere glæde af en kortere og bredere model. Derfor er der lidt forskel på, hvad drenge og piger bruger og du er nødt til at forsøge dig lidt frem. Måske kan du få et par bleer fra nogle af de andre i mødregruppen, for at se om noget passer bedre til din dreng end andet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan være udmærket at skifte ham sen aften i forbindelse med amning, så han f.eks. får det ene bryst, bliver skiftet, får det andet bryst og derefter sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig - på den måde kan bleen måske også holde bedre tør ... :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39