Svar: Amning i overgangsfasen
1. november 2010
Alder:
7 mdr.
Kære mad-mor
Dejligt at jeres dreng nu er kommet godt igang med maden :)
Det er meget passende med 4 amninger dagligt, disse kan du meget fint bibeholde til han er 8-9 måneder gammel, hvor du så skærer den ene amning væk - det vil her være fint at fjerne enten formiddagsamningen eller amningen inden middagsluren.
Du skal amme ham, som han viser behov for. Nogle børn har brug for begge bryster, andre børn har kun brug for et. Det kan også sagtens være sådan, at du om formiddagen ammer fra det ene bryst, inden middagsluren fra det andet og aften og sen aften ammer du så fra begge bryster. Men som sagt, skal han selv have lov til at regulere det, så han får den mælk og dermed også væske, han har behov for :)
Drenge har tit fordel af en bletype som er lang og smal, hvor piger kan have mere glæde af en kortere og bredere model. Derfor er der lidt forskel på, hvad drenge og piger bruger og du er nødt til at forsøge dig lidt frem. Måske kan du få et par bleer fra nogle af de andre i mødregruppen, for at se om noget passer bedre til din dreng end andet.
Det kan være udmærket at skifte ham sen aften i forbindelse med amning, så han f.eks. får det ene bryst, bliver skiftet, får det andet bryst og derefter sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig - på den måde kan bleen måske også holde bedre tør ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske