Svar: Dilemma - julefrokost og amning
18. oktober 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Heidi
Tillykke med lillesøster :)
Jeg kan naturligvis ikke love dig at din datter ikke vil afvise brystet, når hun har fået flaske nogle gange .. men sandsynligheden for det er lille, når hun er 3 måneder gammel. På dette tidspunkt vil amningen normalt være så veletableret, at det snarere at svært at få barnet til at tage en flaske og man således har det modsatte problem :)
Du har ret i at du ikke kan tage hende med, det er for langt at køre og det er heller ikke godt for hende at være til en sådan fest, med den larm og uro det medfører. Du vil heller ikke kunne deltage særlig godt i festen, hvis du har hende med, så den mulighed er udelukket.
En mulighed kunne være at farmor og farfar indlogerede sig på et hotel, en kro eller lignende med jeres piger, så de var i nærheden og kunne gå fra festen for at amme, når det var nødvendigt ... men igen, det er ikke optimalt for nogen parter og måske heller ikke særligt spændende for bedsteforældrene. Det ville også være forvirende for Therese, så er det bedre at hun er hjemme i trygge omgivelser ...
Så ja, den bedste mulighed er nok, at du malker ud, så din datter får din mælk på flaske. Hun passes af farmor og farfar imens du er af sted, du malker ud undervejs i løbet af aftenen, så din mælkeproduktion fortsat stimuleres og når du så kommer hjem, så lægger du hende til, præcis som du normalt ville gøre, når hun skal ammes.
Afviser hun brystet, så lægger du dig med hende tæt, giver hende masser af hud mod hudkontakt, læg dig med hende i dobbeltsengen og am hende liggende, nært, trygt og godt.
Hvis hun ikke vil tage flasken, så har I et problem, for mælken skal hun jo have .. Farmor og farfar må forsøge så godt de kan og netop at det er din egen mælk som er i flasken, kan gøre at hun acceptere den. Alternativet er at de må give hende mælk af en lille kop eller dryppe lidt mælk i mundvigene på hende med en engangssprøjte. Hvis de tager en 10ml sprøjte, trækker lunet mælk op i den og sætter den ved hendes mund, drypper lidt ind og lader hendes smage at maden er der, så vil hun sandsynligvis kunne suge stemplet i bund på sprøjten og således tage de 10ml på få sekunder. Så må de blive ved med at gøre sådan, indtil hun har fået nok.
Det kan også være at hun efter at have fået lidt mælk på denne måde og fået smag for det, fundet ud af at hun er sulten, så vil acceptere flasken, når de tilbyder hende den ...
Og ellers er det jo sådan, at du måske må vælge julefrokosten fra og møde dine nye kolleger på et andet tidspunkt ... måske er en julefrokost heller ikke der, man får det bedste indtryk af folk ... :)
Håber du kan bruge mine overvejelser videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske