Svar: Dilemma - julefrokost og amning

18. oktober 2010

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Heidi

Tillykke med lillesøster :)

Jeg kan naturligvis ikke love dig at din datter ikke vil afvise brystet, når hun har fået flaske nogle gange .. men sandsynligheden for det er lille, når hun er 3 måneder gammel. På dette tidspunkt vil amningen normalt være så veletableret, at det snarere at svært at få barnet til at tage en flaske og man således har det modsatte problem :)

Du har ret i at du ikke kan tage hende med, det er for langt at køre og det er heller ikke godt for hende at være til en sådan fest, med den larm og uro det medfører. Du vil heller ikke kunne deltage særlig godt i festen, hvis du har hende med, så den mulighed er udelukket.

En mulighed kunne være at farmor og farfar indlogerede sig på et hotel, en kro eller lignende med jeres piger, så de var i nærheden og kunne gå fra festen for at amme, når det var nødvendigt ... men igen, det er ikke optimalt for nogen parter og måske heller ikke særligt spændende for bedsteforældrene. Det ville også være forvirende for Therese, så er det bedre at hun er hjemme i trygge omgivelser ...

Så ja, den bedste mulighed er nok, at du malker ud, så din datter får din mælk på flaske. Hun passes af farmor og farfar imens du er af sted, du malker ud undervejs i løbet af aftenen, så din mælkeproduktion fortsat stimuleres og når du så kommer hjem, så ...

Annonce

... lægger du hende til, præcis som du normalt ville gøre, når hun skal ammes.

Afviser hun brystet, så lægger du dig med hende tæt, giver hende masser af hud mod hudkontakt, læg dig med hende i dobbeltsengen og am hende liggende, nært, trygt og godt.

Hvis hun ikke vil tage flasken, så har I et problem, for mælken skal hun jo have .. Farmor og farfar må forsøge så godt de kan og netop at det er din egen mælk som er i flasken, kan gøre at hun acceptere den. Alternativet er at de må give hende mælk af en lille kop eller dryppe lidt mælk i mundvigene på hende med en engangssprøjte. Hvis de tager en 10ml sprøjte, trækker lunet mælk op i den og sætter den ved hendes mund, drypper lidt ind og lader hendes smage at maden er der, så vil hun sandsynligvis kunne suge stemplet i bund på sprøjten og således tage de 10ml på få sekunder. Så må de blive ved med at gøre sådan, indtil hun har fået nok.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det kan også være at hun efter at have fået lidt mælk på denne måde og fået smag for det, fundet ud af at hun er sulten, så vil acceptere flasken, når de tilbyder hende den ...

Og ellers er det jo sådan, at du måske må vælge julefrokosten fra og møde dine nye kolleger på et andet tidspunkt ... måske er en julefrokost heller ikke der, man får det bedste indtryk af folk ... :)

Håber du kan bruge mine overvejelser videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.