Svar: Stoppe med natamning og væskebehov
17. september 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
De fleste børn vil i 9 måneders alderen stadig have brug for 3 amninger i døgnet og omkring 10 måneders alderen trappes så ned til 2 amninger, som vil være passende indtil barnet bliver ca 1 år.
Man skal her naturligvis være lidt fleksibel, så nogle gange har barnet måske brug for en ekstra amning og andre gange ikke - det er helt okay. Det der er vigtigt er, at barnet virker til at trives, virker glad, tilfreds, udvikler sig - og ikke mindst ikke drikker så meget mælk, at de fjerner lysten og pladsen til rigtig og mere sufficient mad :)
De to amninger vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen og hvilken amning der vil passe dig bedst at fjerne, må komme an på en prøve. Måske vil amning aften og sen aften give jer mere nattero og hvis du sørger for at han bliver ammet rigtig godt fra begge bryster sen aften, så kan du måske bedre holde ham fra brystet resten af natten og der berolige med ord og kærtegn.
Modsat, hvis det virker som om at det er tidlig morgen han drikker mest, så kan det være ganske fornuftigt at fjerne amningen sen aften. Den tidlige morgenamning vil så ofte flytte sig lidt frem, så den ligger tidligere end nu - hvis han f.eks. plejer at blive ammet kl. 6, vil han måske have behov for brystet allerede kl. 04 - men det er også okay, så er der også bedre plads til morgengrøden i maven.
Du skal vurdere hans væskeindtag ved at se på ham og især på hvordan han tisser. Hvis hans urin er klar, hvis han har gode tunge tissebleer, så må du gå ud fra at han får den mængde væske han har behov for. Det er også vigtigt at maven fungerer, at han ikke har hård mave - netop forstoppelse kan også være tegn på at han ikke får væske nok....
Det lyder ikke som om at han næsten kan drikke mere end han gør - og det er naturligvis en balance, for hvis han drikker mindre hos dig, vil hans behov for væske og dermed indtag af kop naturligt øges - men samtidig er det også lettere at indtage en større mængde af brystet end af koppen, så hvis han virker til at trives bedre med 3 amninger, så må du bibeholde dem lidt endnu. Du kan evt. gøre det, at du hver anden nat ammer 3 gange og hver anden nat forsøger kun med 2 amninger for på den måde at få trappet ned ...
Håber du kan bruge mine overvejelser videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske