Svar: Stoppe med natamning og væskebehov

17. september 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mette

De fleste børn vil i 9 måneders alderen stadig have brug for 3 amninger i døgnet og omkring 10 måneders alderen trappes så ned til 2 amninger, som vil være passende indtil barnet bliver ca 1 år.

Man skal her naturligvis være lidt fleksibel, så nogle gange har barnet måske brug for en ekstra amning og andre gange ikke - det er helt okay. Det der er vigtigt er, at barnet virker til at trives, virker glad, tilfreds, udvikler sig - og ikke mindst ikke drikker så meget mælk, at de fjerner lysten og pladsen til rigtig og mere sufficient mad :)

De to amninger vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen og hvilken amning der vil passe dig bedst at fjerne, må komme an på en prøve. Måske vil amning aften og sen aften give jer mere nattero og hvis du sørger for at han bliver ammet rigtig godt fra begge bryster sen aften, så kan du måske bedre holde ham fra brystet resten af natten og der berolige med ord og kærtegn.

Modsat, hvis det virker som om at det er tidlig morgen han drikker mest, så kan det være ganske fornuftigt at fjerne amningen sen aften. Den tidlige morgenamning vil så ofte flytte sig ...

Annonce

... lidt frem, så den ligger tidligere end nu - hvis han f.eks. plejer at blive ammet kl. 6, vil han måske have behov for brystet allerede kl. 04 - men det er også okay, så er der også bedre plads til morgengrøden i maven.

Du skal vurdere hans væskeindtag ved at se på ham og især på hvordan han tisser. Hvis hans urin er klar, hvis han har gode tunge tissebleer, så må du gå ud fra at han får den mængde væske han har behov for. Det er også vigtigt at maven fungerer, at han ikke har hård mave - netop forstoppelse kan også være tegn på at han ikke får væske nok....

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det lyder ikke som om at han næsten kan drikke mere end han gør - og det er naturligvis en balance, for hvis han drikker mindre hos dig, vil hans behov for væske og dermed indtag af kop naturligt øges - men samtidig er det også lettere at indtage en større mængde af brystet end af koppen, så hvis han virker til at trives bedre med 3 amninger, så må du bibeholde dem lidt endnu. Du kan evt. gøre det, at du hver anden nat ammer 3 gange og hver anden nat forsøger kun med 2 amninger for på den måde at få trappet ned ...

Håber du kan bruge mine overvejelser videre, fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.