Svar: Hvor længe er nok?
3. september 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Mai-Britt
Tak for dit brev, velkommen til og tillykke med din dejlige nummer fire - fire små prinsesser, ja hvad mere kan man ønske sig :)
Det er altid svært at sætte tid på en amning, for hvor længe barnet har brug for at die for at nå ind til den federe mælk afhænger både af mors mælkemængde, nedsløbsrefleks og ro. Ligesom det også har betydning, hvordan barnet dier, om barnet er god til at holde vacuum, om barnet dier effektivt eller falder i søvn undervejs osv. Alt dette varierer jo rigtig meget fra mor/barn og derfor kan man ikke sætte tid på en amning.
Nogle børn vil 'tømme' brystet på 10 minutter, andre børn skal have 40 minutter til det ... men som udgangspunkt vil de fleste børn være færdige inden for 20-25 minutter. Igen - det kan jo også variere og det vil være helt naturligt at din datter spiser længe, roligt og mere om morgenen og om formiddagen og at hun om aftenen spiser mere kortvarigt men derfor også mere hyppigt. Netop om aftenen, vil din mælkemængde være mindre, men koncentrationen højere og det betyder at barnet netop ved at spise små hyppige måltider om aftenen, får sig fyldt med små mængder koncentreret mælk og dermed også sover længere derefter.
Det du fortæller lyder meget fint og det lyder som om at du har mælk nok og at der nu også er faldet mere ro på familien og dermed også bedre forhold for amning. Hvis du skønner at din datter ikke har spist helt nok ved brystet, så kan du gøre det, at lægger en skiftning ind undervejs.
Start med at amme hende i den traditionelle stilling og når hun så virker til at hyggesutte og falde for meget i søvn, så skifter du hende, så hun vågner op til dåd igen. Herefter kan du så lægge hende til samme bryst, men i tvilingestilling. På den måde hjælper du hende til at få tømt brystet bedre og få den lidt federe mælk med ud.
Mærk efter på dit bryst, når hun er færdig med at spise. Du skal kunne mærke tydelig forskel på det bryst hun har spist ved, det skal virke blødere og mere eftergiveligt end det bryst som stadig er fyldt. Hvis du f.eks. har hårde mælkfyldte kirtler på ydersiden af brystet, så er det netop godt at bruge tvillingestillingen, fordi det hjælper hende til at få tømt disse ud :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske