Svar: Amning - trappe ud
14. august 2010
Alder:
13 mdr.
Kære Liva´s far og mor
Hvor fantastisk at I ligefrem arbejder på at få en lille en mere - dejligt :)
Med den alder Liva har nu, vil det være fint kun at amme hende 1 gang dagligt (max 2 gange), ammes hun mere, så er der stor risiko for at hendes mælkeindtag fylder for meget og dermed tager pladsen op for den egentlige mad.
Det er naturligvis altid rarest, hvis man kan trappe ned, så brystet stille og roligt erstattes af noget andet. De fleste børn vil også netop i 12-18 måneders alderen begynde at tage en putteklud, puttebamse eller lignende til sig og det bedste er, hvis man kan undgå en 'kold tyrker' ved netop at erstatte brystet med noget andet ligeså tryghedsgivende på sigt.
Her er en klud eller bamse en rigtig god ting, fordi det er barnet selv, der bestemmer behovet. Jeres datter kan putte sig ind til den og nulre sin næse efter behov og således styre dette selv, hvilket hun jo ikke kan med brystet eller med jer forældre. Puttebamsen er der, når hun har brug for den, uanset om hun er hjemme, bliver passet af en babysitter eller skal i institution.
Hvis hun har været vant til at blive puttet med en klud, når hun skulle sove, så er det oplagt at bruge den. Hvis hun ikke har noget, som hun er specielt glad for, så må I finde noget nu. Det kan være en aflagt trøje der dufter af mor eller det kan være en ny bamse, som I køber - gerne sammen med hende, så I kan se, hvad hun fanges af når hun ser tøjdyrene i butikken :) Det kan være en fordel, hvis hun selv vælger sin substitut, hun skal sove med det som hun føler størst tryghed ved.
Den klud eller puttebamse som I vælger skal bruges konsekvent når hun puttes til at sove eller når hun er ked af det. Og den skal også bruges, når du ammer - her imens du så trapper ned.
Langsom nedtrapning kan være godt. Blandt andet fordi det også giver din krop mulighed for at følge med. Da du ammer så meget som du gør, så er der stor risiko for at du får en brystbetændelse, hvis du fra den ene dag til den anden stopper med at amme. For at din krop også kan vænne sig til det og mælkemængden nedsættes, så er det vigtigt at nedtrappe en amning af gangen.
Men i forhold til din datter, så kan en langsom nedtrapning være svær, fordi hun netop er så bevidst om brystet som hun er. Hun er stadig så lille at hun ikke kan forholde sig til tid og ikke kan gives forklaringer og derfor vil hun blive dybt dybt frustreret, når hun nogle gange må ammes og andre gange ikke må. Hun forstår jo ikke, hvorfor hun nogle gange får lov og andre gange ikke gør og det sker, at dette forvirrer så meget, at man simpelthen er nødt til at stoppe fra den ene dag til den anden - for barnets skyld ...
Så .. I må prøve at trappe ud og det gør I ved at fjerne en amning af gangen. Derudover ved at afkorte de amninger som hun får. Det vil sige at hun får lov til lige at sutte lidt, falde til ro og så forsøger du at fjerne brystet og sætte noget andet i stedet - her beroligende ord, kærtegn og den nye substitut. Hele tiden tænke på, at amningerne skal fjernes en for en og at de skal gøres kortere og kortere.
I takt med at du får trappet ned i ammefrekvens, så vil din mælkemængde også falde og det vil gøre det mindre attraktivt at die hos dig. Din menstruation/ægløsning vil måske begynde, det kan gøre at din mælk ændrer smag og det vil igen kunne gøre, at din datter ikke synes amningen er så interessant mere og derfor også selv begynder at sige fra.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med alle jeres projekter :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske