Svar: Græder og presser hver formiddag

29. juli 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Rikke

Tillykke med lillebror :)

Det lyder som om at du har meget mælk og det er naturligt at din mælkemængde især er stor om morgenen. Du fortæller at når han spiser hos dig i løbet af formiddagen, så lyder det som en teenager der tømmer en mælkekarton i et hug ...

Du fortæller også at han resten af dagen ikke har nogen problemer. Her spiser han umiddelbart mere roligt, din mælkemængde er naturligt også lidt mere nedsat og jeg tænker derfor at der naturligt må være en sammenhæng mellem måden han spiser på, hans mælkeindtag og de problemer I oplever først på dagen.

Alt efter hvor mange timer der går om natten og inden du ammer tidlig morgen, så kunne du prøve at indføre en ekstra amning f.eks. netop tidlig morgen, for at se om det ikke kunne lette lidt. Du kan også gøre det, at du starter med at amme fra et bryst imens I ligger i sengen, stå op, lade dagen starte, skifte ham osv. og så amme fra modsatte bryst inden han skal sove igen. Så du får givet ham fra begge bryster, men også får lidt pause imellem, så han ikke overfyldes.

Brug af forskellige ammestillinger er også godt og faktisk kan det her være nødvendigt og en fordel at du ligger dig på ryggen og ammer ham sådan, fordi tyngdekraften naturligt vil gøre at brystet ...

Annonce

... flades ud og mælken ikke kan løbe så hurtigt til ham, hvis han skal spise på den måde ... Det kan faktisk virke for nogen netop når mælkemængden er så stor at barnet næsten kløjs i det.

Der sker jo også ofte det, at når mælken strømmer til, så sker det med så stor fart at han er nødt til at slippe for at nå at trække vejret og der sluger han så en del luft, som så skal igennem systemet og kan give maveproblemer.

Det kan også være en mulighed at malke en lille smule ud - ikke særlig meget men så du lige får taget toppen og mælken derefter løber mere roligt til ham. Den udmalkede mælk kan så gemmes til en anden god gang, hvor du måske får behov for den.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Men ellers handler det sandsynligvis om at du lige nu har rigtig godt med mælk og det skal du jo ikke være ked af. Det er bedre at producere lidt for meget end at have for lidt - også selvom det kan give lidt mavekneb i en periode.

Så prøv at se det positive i det, selvom det måske kan være lidt svært når han græder og brysterne spænder :) Han er stadig kun et lille myr og det tager tid for amningen at blive rigtigt etableret, så tiden arbejder også for jer og hans tarme bliver også mere parate stille og roligt ...

Fortsat held og lykke, håber du kan bruge ovenstående lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge