Svar: Gider kun det ene bryst!

18. juli 2010

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Elias´ mor

Der er forskel på vores bryster og det er normalt at producere lidt mere mælk på den ene side i forhold til den anden. Dette er normalt helt uden betydning, men fysiologisk er der altså ofte en lille forskel på hvad brysterne hver især kan rumme ...

Det er også sådan at mælken produceres ud fra hvor meget han dier ved brystet, så jo mere han spiser af det ene bryst, jo mere mælk vil du danne der. Og jo mindre han spiser af det andet bryst, jo mindre mælk dannes der - hvis han afviser venstre bryst helt, så kan og vil du altså risikere at venstre side tømmes og produktionen på den side stopper.

Det er naturligt at han foretrækker den side, hvor der er mest mælk, fordi det er lettere for ham. Derfor må du prøve at snyde ham og det gør du ved at lægge ham til i tvillingestilling på den side, han ikke er så glad for. På den måde kan du snyde ham til at tro, at han ligger ved sin yndlingsside.

Det vil også være en rigtig god idé at du stimulerer brystet lidt inden du lægger ham til, så han med det samme kan smage at der er noget at komme efter. Du kan også gøre det, at du tage en lille 2 ml sprøjte og drypper lidt mælk (mm eller mme) i mundevigene på ham imens han ligger ved det bryst han ikke er så glad ...

Annonce

... for, så han på den måde lokkes til at tage fat.

Du kan overveje om du er nødt til at malke ud, enten med hænderne eller med en brystpumpe for at få sat produktionen op igen og få ham til at spise ved brystet igen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I princippet kan han godt trives med kun et bryst - tvillinger spiser f.eks. på den måde og også kvinder som har fået fjernet det ene bryst operativt, vil godt kunne amme på kun et bryst. Ulempen ved dette er dog, at dit ene bryst hurtigt bliver meget stort i forhold til det andet og derfor vil du naturligt se lidt asymmetrisk ud ... Det normaliserer sig dog, når du holder op med at amme :)

Så lige nu afviser din dreng sandsynligvis brystet fordi mælkemængden der er nedsat og derfor ikke løber så let til ham. Og når han så ikke stimulerer brystet, så produceres mindre og mindre og han vil så slet ikke tage brystet - altså en rigtig dum cirkel ... Så prøv om du kan få ham til at tage fat på venstre side igen ved at bruge nogle af ovenstående råd eller sæt dig til at malke ud, så du får stimuleret ekstra og mælken dannet igen. Når der er noget at komme efter, vil han sandsynligvis takke ja igen og det er trods alt lidt lettere at amme, hvis man kan bruge begge bryster ... :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far